Hej.
Vi skulle egentlig have haft årets sidste, dejlige tur i dag. Vinden var i NØ, så selv om Køge Bugt anstrengte sig, ville den ikke kunne spolere en lille hyggetur om til Kalvebodbroen.
For et par dage siden var jeg et smut på båden, vi har bestilt optagning 6/11, så jeg skulle lige se, om Madame kunne starte. De første par forsøg lød som om, tandhjulet fra starteren ikke lige fik fat i svinghjulet, men tredje gang lykkedes det, og hun startede i den sædvanlige røgsky, vi kender fra vores AD21'er.
Jeg meddelte Finansministeren, hvad jeg havde oplevet, hun (og jeg) sagde bare 'Nå ja.
I dag kom vi så ned til båden, drejede tændingsnøglen... krrrrrrrrrr, den grimme lyd fra forleden. Drejede igen, krrrrrrrrrrrrrr.... tredje drej, absolut ingenting... jo, batteriet taber 0,2 volt, ellers sker der intet.
Så vores starter er gået - vi takker Kong Neptun for, at det sker, mens vi ligger på vores egen plads, og ikke i Espergærde eller på Hven

I dag var ingen af os i humør til at gå i maskinen. Vi satser på at det er kullene i startmotoren, der er gået, men det kræver jo et godt hug med en hammer, mens nogen drejer nøglen, at finde ud af det. Resten af starteren på sådan en gammel AD21'er er bygget som en middelsvær, russisk kampvogn, så den går ikke bare lige i stykker.
Men udgangen på det hele bliver, at Bente II ligger i vinteren over, hun vil åbenbart ikke op i år. Og godt det samme, alt det gode, vi har lavet indenbords, er sket de år, hvor hun har ligget i fra foråret af. Så går vi ikke i panik over, at vi skal have bundsmurt hende inden en bestemt dato, og vi kan stille og roligt tage ned og småhygge i hende
At vi så får nogle søvnløse nætter, når det fryser rigtig fælt, må vi bare leve med. En motor, som ligger i en båd i vandet, frostsprænger sandsynligvis ikke, selv i 20 graders frost. Og Bente har ligget indefrosset i 20 cm is mere end én gang, uden at hun har taget mere skade end lidt afskrabet bundmaling.
Men nu må vi se