Årets sidste tur... nå nej...

Hej.

Vi skulle egentlig have haft årets sidste, dejlige tur i dag. Vinden var i NØ, så selv om Køge Bugt anstrengte sig, ville den ikke kunne spolere en lille hyggetur om til Kalvebodbroen.

For et par dage siden var jeg et smut på båden, vi har bestilt optagning 6/11, så jeg skulle lige se, om Madame kunne starte. De første par forsøg lød som om, tandhjulet fra starteren ikke lige fik fat i svinghjulet, men tredje gang lykkedes det, og hun startede i den sædvanlige røgsky, vi kender fra vores AD21'er.

Jeg meddelte Finansministeren, hvad jeg havde oplevet, hun (og jeg) sagde bare 'Nå ja.

I dag kom vi så ned til båden, drejede tændingsnøglen... krrrrrrrrrr, den grimme lyd fra forleden. Drejede igen, krrrrrrrrrrrrrr.... tredje drej, absolut ingenting... jo, batteriet taber 0,2 volt, ellers sker der intet.

Så vores starter er gået - vi takker Kong Neptun for, at det sker, mens vi ligger på vores egen plads, og ikke i Espergærde eller på Hven

I dag var ingen af os i humør til at gå i maskinen. Vi satser på at det er kullene i startmotoren, der er gået, men det kræver jo et godt hug med en hammer, mens nogen drejer nøglen, at finde ud af det. Resten af starteren på sådan en gammel AD21'er er bygget som en middelsvær, russisk kampvogn, så den går ikke bare lige i stykker.

Men udgangen på det hele bliver, at Bente II ligger i vinteren over, hun vil åbenbart ikke op i år. Og godt det samme, alt det gode, vi har lavet indenbords, er sket de år, hvor hun har ligget i fra foråret af. Så går vi ikke i panik over, at vi skal have bundsmurt hende inden en bestemt dato, og vi kan stille og roligt tage ned og småhygge i hende

At vi så får nogle søvnløse nætter, når det fryser rigtig fælt, må vi bare leve med. En motor, som ligger i en båd i vandet, frostsprænger sandsynligvis ikke, selv i 20 graders frost. Og Bente har ligget indefrosset i 20 cm is mere end én gang, uden at hun har taget mere skade end lidt afskrabet bundmaling.

Men nu må vi se

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor afmonterer du ikke starteren og får den repareret nu, det skal den jo alligevel
Hvis du alligevel skal ligge i så kunne du jo få lyst til en tur en gang imellem. Måske efter en fisk. Min bliver også i, jeg vil så vidt muligt hente en nytårstorsk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej har du tjækket om der er en løs ledning ope ved gerneratoren det var det der var problemet ved mig den kmoret bare af mig og ville ikke starte motoren når vi skulle i havn
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nytårstorsken er skam fanget... han hedder Lars ;o)

jamen jamen er det ikke genbrug ?

ErikChristensen 
Annonce
Jo, men han bliver torskere og torskere for hvert år...

hvor mon det ender ?

ErikChristensen 
Formodentlig på bunden...

Nå, jeg tror, du surfer lidt på pessimismens bølge, vi må nok alle lære at sejle uden for de vante tider, ellers kommer vi ike meget ud.

ErikChristensen 
Nå, vi var lige nede på båden lørdag, fik åbnet ned til motoren og givet starteren et venligt dask med hammeren, mens nøglen var drejet. Og tænk, den snurrede, ikke så meget, at den gik i indgreb med tandkransen på motoren, men nok til at vi ved, den skal have nye kul.

Så nu skal vi bare ned og have afmonteret den og se, om de fordømte kul kan skiftes - har tjekket, en ny starter koster 6000 inflationsramte, svenske kroner. Skal det være, så lad det være, men kan vi klare os med nye kul, er det nok også værd at tage med...

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis