HK mercuri 7,5 hk,årg.80-82--vandkølingsstrålen ??

Har nu endelig fået gang i motoret,men synes ikke jeg kan se/finde kølingsstrålen,der normalt løber  retur ud fra benet et sted,når jeg sejler på fjorden,hvor er hullet(muligvis tilstoppet)vandet løber ud af, et sted på benet,MEN hvor ???--Henning M

morville

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der skal være en sladre stråle på din motor skal den sidden oppe under den bagerste del af motoren, så den er let synlig når du sejler uden du skal bukke dig ud over agterspejlet. Men det var nu ikke alle ældre motorer der havde en sådan sladre stråle.

V.h.  Håndværkeren
Hullet sidder oppe under selve motoren. Brug evt. et stykke stift ledning, i passende tykkelse, til at rense med.
Det kan være små snegle eller lign. der sidder i hullet.
Hvis det ikke hjælper, kan det være en ødelagt impeller.
Lad ikke motoren køre, hvis den ikke bliver kølet ordentligt.
Så brænder den sammen.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Normalt kan man se der går en slange, fra termostaten (eller der omkring) og ud gennem skjoldet.
På min 00'er Marina var slangen helt tilstoppet, her da jeg skulle bruge motoren for sidste gang i år, jeg fik den renset med et stykke 4 mm tråd.

mvh jens

tak for svarerne,vandkølingstrålingshullet tror jeg har fundet,er ikke tilstoppet,har nu skilt det nederste at benet af,hvor impeller vist  sidder,ER en impel den plasticstuds,der sidder på en akselstang op til motoren,eller hvad er det for en lille sag?
Henning

morville

Nej det lyder som selve vandpumpem, impreller'en sidder inden i den.
Den ser nogenlunde  ud som på billedet her.
http://www.google.dk/imgres?imgurl=...x=78&ty=70

Men det behøves nødvendigvis ikke være den der er problemet, tilstoppede kølekanaler mv. kan også være problemet.
Har du haft slangen til kontrolstrålen, af oppe ved motoren, måske er der stoppet der.

mvh jens
Annonce
Du kan finde din motor her:
http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=%2013716&ivar=images/MERMAR/13716/31.png&inbr=297&bnbr=150&bdesc=GEAR+HOUSING+%28DRIVE+SHAFT%29'
Der var nogle enkelte at dem det havde en slem tildens med at æde impellerne, få timers gang og slut på gummi:-(
Jeg har selv en mage ved, men den ser ud til at den kører som den skal. Jeg tror jeg har kørt omkring 50 timer med den og den køler fint endnu. Men øv hvor er den tung.
 Men der er heller ikke thermostat i min, der er fuld køling på, så måske har den forrige ejer pillet den ud.

Troels
Hvis det er en 4takter skal den have termostat, ellers vil der komme kondensvand i motorolien.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selv en to-takter bør køre med termostat, eller kommer den jo ikke på i driftstemperatur, og det er ikke sundt for motoren.
To-taktere køre jo i forvejen med en ret lav driftstemperatur, på kun godt 50 gr. C.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis