Forskalling til gipsloft?

Jeg skal til at opsætte gipsloft (2 lag naturligvis) i alle rum i mit hus. Nu er det bare sådan at da huset blev bygget, har man åbenbart valgt først at lægge gulve og opsætte lofter (de små gipsplader, har glemt navnet), og derefter opsætte de indvendige vægge. Dvs min forskalling går altså ind over mine vægge. Nu har jeg ganske vist fjernet en del af mine indvendige vægge, men der er et par stykker jeg ikke skal røre ved.

Spørgsmålet er derfor nu hvad man præcist gør. Skører jeg blot de eksisterende små gipsplader til, således at der kommer til at sidde en lille stump over de eksisterende vægge? Og hvad gør jeg med forskallingen - der skulle jo gerne en ny op, samt en dampspærre og jeg skal have trukket nyt el mm. Kan jeg blot skære den eksisterende forskalling ca 5-10 cm fra vægge (eller helt tæt på væggen?). Det jeg tænker på er at jeg jo skal have noget og fæste den nye forskalling til, lige der hvor væggen går.

Derudover ville jeg også gerne spørge om det er helt tåbeligt, eller umuligt, at tage stilling til placering af spots og loftudtræk, efter man har sat loftet op? Jeg har adgang til lofftsrum naturligvis, og skal "blot" fjerne isoleringen, for at komme til oppe fra. Vi har nemlig ikke helt besluttet os for spots, placering osv - men vi er sådanset klar til at sætte loft op.

/Jesp3r

Jeg skal til at opsætte gipsloft (2 lag... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke det er pinup plader, men plader der er monteret direkte på forskallingen..


Jeg skal jo alligevel trække ny el samt etablere dampspærre, så de eksisterende plader skal ned - og det er mange af dem også allerede kommet ;-) Med en lofthøjde på 233cm, vil jeg også gerne spare enhver cm jeg kan

/Jesp3r

Er lige nu igang med et projekt magen til i et typehus fra midt 60'erne. Her er der også 40x60 plader direkte på forskalling (uden dampspærre). Vi opsætter så dampspærre under de gamle plader og så på med 1200mm gipsplader. Enkelt og ligetil.

Langt det meste af el-arbejdet består i at trække nye ledninger i rørene, så der kan komme jord med rundt. De anvendte metal-loftsdåser passer jo til nye indsatse og antallet af stikkontakter svarer meget godt nutidens standard.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg overvejer nu at lade den eksisterende forskalling side alligevel. Jeg har fjernet al isolering på loftet lige pt, så der er en helt "rå" flade at arbejde med.

Min tanke er derfor følgende;
1) Opsæt dampspærre underforskallingen i hele huset, og lade den gå ned i alle kanter, og tape overlæg med godkendt tape.
2) Opsæt to lag gips på eksisterende forskalling (jeg må så opsætte den på langs af forskalling, da mine plader er 90 og forskallingen har en cc på 40).

Da vi endnu ikke helt har besluttet os for placeringen af spots og lampeudtag, tænker jeg om man kan gøre dette efterfølgende fra loftet af - det er muligt det er lidt mere besværligt, men så kan vi bedre danne os et indtryk af hvor hvad skal være osv. Jeg vil installere LED spots over det hele. Skal jeg stadig bruge safebokse?

Er det dumt at sætte dampspærre på "den varme side" af forskallingen, eller skal jeg pille forskallingen ned og sætte den over en ny forskalling?

/Jesp3r

Nej, hvis du bruger led behøver du ikke safebokse, men du skal stadig finde at tætne det på.

Nej, det er okay med dampspærren under forskallingen.
Annonce
Kan man lave dampspæren lidt "løs i det" således at man kan skubbe lidt op i den - 2 lag gips + forskalling giver jo 51mm. Indbygningsspots ligger vel på 80-100mm. Jeg tænker at så kan "skubbe" spottet op, uden at det bryder dampspæren da det blot skubber den lidt op?

/Jesp3r

Ja, den kan man godt.
Bemærk, at hvis du (ligesom mig) bruger spots med GU1 LED-pærer skal der være et pænt stort 'rum' over spottet, da man også kan montere 50W halogen GU10-pærer i dem. I mit tilfælde 30x30x10 cm hulrum.

MVH Leo

Hej Leo

Ikke helt forstået. Dvs du sikrer dig at man en dag kommer til at placere end almindelig Gu10 halogen pærer deri, ved at lave et stort hulrum op til dampspærre?

/Jesp3r

Jep, men jeg følger jo bare de indbygningsanvisninger, der er for de spots jeg har købt.

De er med GU10 pærer og godkendt til 50W, selv om de er leveret med 3W LED. Det er jo sådan set meget smart, man kan jo ikke kontrollere om en kommende ejer af huset monterer halogen i stedet for LED.

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis