Ny luge til Granada´en

Da den gamle luge, samt "karmen" er slidt og utæt, skal jeg hav lavet en ny. Jeg havde overvejet at lave lugen, som en alm. dør. Dvs. hængslet f.eks i styrbord side. Men samtidigt sådan, at man kunne hive lugen af hængslerne, hvis man fik lyst. På den måde, ville det være nemt, at holde lugen tæt med gummilister. Lyder det som en helt idiotisk idé, eller er der nogen der har nogle endnu bedre idéer eller guldkorn?

- Husum -

Granada 23 #48

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !

Da jeg købte min for 3 år tilbage var der nøjagtig det samme problem
men sælger havde fået fræset nye karme og bundstykke i teak

fik dem bare med båden og monterede dem selv, og har så lavet en ny luge i røgfarvet plexiglas

tror umiddelbart at det med en hængslet luge ville give dig problemer , da skottet/væggen er meget skråtstillet og tror heller ikke lige der vil være plads til at åbne den helt op i cockpittet, ,og øverste hjørne vil nok rage op over sidedækket

MEN sørg for at bundstykket er fræset skråt nok i bunden så der ikke er bagfald,det var der på mit ,så det måtte lige ændres
Hører gerne videre hvad du finder ud af

Tim  
 
Jeg har... som svalebo, også 2 luger. En der er delt i 2, med ventilationsrist, og som er lavet i teaktræ.
Den anden er lavet af 10mm røgfarvet plexiglas, det giver fint lys i kahytten og en god udsigt til cockpittet.
Båden virker større og lysere om læ.
Så jeg vil anbefale dig en luge i plexiglas. Hvis du laver sådan én, vil jeg anbefale, at lave den 2-delt. Min er i et stykke, og det er lidt bøvlet at finde stuveplads til den under sejlads.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Jan.
Det er jo bare fordi du har glemt at den kan stå i stikkøjen !
Og til Granada sejleren, hængslede luger duer kun på både med lodrette skotter /kahyts sider, den bedste løsning der jo faktisk er et par hundrede år gammel, er den hvor lugerne er todelte og hænger i hulkeler. Husk blot at samlingen midt på lugen og i bunden skal være skåret med et udafgående fald på mindst 30 grader. Ellers vil regn og søvand sive ind i kahytten.
Ok, jeg dropper idéen om en hængslet luge.
Jeg må finde en teakskov, og fælde mig et par lugeplader ;-)

- Husum -

Granada 23 #48

 

Arhhh... den med stikkøjen havde jeg ikke glemt... men jeg har gerne en masse sejl liggende der.
Iøvrigt ret tåbeligt, da jeg næsten altid sejler med de samme 2 sejl.
Men fra næste år vil jeg placere den i stikkøjen.
Til foråret monterer jeg min nye rullegenua... og så er det slut med at hive sejl op og ned af kahytten.
Og selvfølgelig er det "smartest" med en hel luge, så behøver man kun at skære øverste kant i lugen på skrå. Og udsynet bliver bedre.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Bare lige en kommentar til at bruge plexiglas: I stedet for alm. plexiglas ville jeg bruge polycarbonat (lexan). Det er stærkere og ridser ikke så let, og når vi taler om så lidt som til en luge, betyder det ikke meget, at det er dyrere.

Hilsen

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Øhhhh.... ved faktisk ikke hvad min er lavet af, tænkte bare at det var plexiglas.
Men ved at undersøge lidt på nettet, har jeg fundet ud af, at det formentlig er lexan, min luge er lavet af.
Har iøvrigt lige fundet et par billeder af den.
Først indefra i kedeligt vejr!.....

Og udefra i noget bedre vejr!....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, hængsler er skidt.
Men hvordan låser man en todelt lexanplade. Skruer træklodser på, på midten?


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis det var for at erstatte dem du har der, var det nok en bedre ide at du skar passende "huller" i pladerne og så monterede Lexanen på forsiden med små skruer på de eksisterende luger.
Dør ideen med at få mere lys ind så ikke?? Men sad og tænkte over at lave den øverste luge i lexan. Så er der "ovenlys" på en kold sommerdag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis