"Hjemmelavet" li-ion batteri til akkumaskiner

Ville bare lige dele et fif.

Jeg selv den lykkelige ejer af 3 stk. Metabo BSZ12 skruemskiner og 2 stk Metabo SSP12 slagskruetrækker, der alle kører på 2,2 Ah 12v li-ion batterier.

Nu er Metabo så kommet med en ny serie, og derfor blev jeg nervøs for fremtiden mht. mine batterier.

Derfor besluttede jeg mig for at finde ud af, om man selv kunne udskifte batterierne i batteriboksene. Jeg faldt tilfældigvis over et 6v 1,3Ah li-ion batteri til 35 kr. Jeg købte 4 stk. Loddede batterierne sammen 2 og 2, for at få et batteri på 12v med 2,6 Ah. OG DET VIRKEDE!!.

Godt nok kunne batterierne lige præcis ikke være i pakken efterfølgende, så der var en sprække på 4 mm. Den har jeg så tætnet med en lidt gaffa . Det er selvfølgelig ikke helt perfekt, men generer ikke når klaveret spiller.

Men for 140,- kr fik jeg en "ny" batteripakke, der tilmed har lidt flere Ah end det originale.

For folk med 14,4v maskiner kunne man evt. bruge disse batterier:

http://www.battericenter.dk/li-ion-geopladelig-batteri-18650-37v-2200-mah-234.html

Meget rart at vide, at ens maskine er "fremtidssikret", da maskiner med metalgearhus osv. sjældent dør før batterierne.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
alt kan lade sig gøre.!

når man ved hvordan en lodekolbe skal håndtæres
og batteri skal sammensættes.

jeg har loddet batterier sammen til rc biler i 7.2v klassen.?
Interessant.
Hvad står der helt nøjagtigt på de batterier ?
Jeg har aldrig før hørt om genopladelige lithium-ion batterier med en spænding på 6V. de plejer at hedde 3,6V ION og 3,7V for polymer udgaven

Jacob
Jeg købte en batteripakke på eBay fra asien. Noget a la denne herØ

http://viewitem.eim.ebay.se/3000mA_12V_Rechargeable_Lithium_Battery_For_Camera_etc/140464909340/item

Den skilte jeg ad, men der stod ikke decideret noget på batterierne.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis