Det store oliekursus - for kvinder

Er der ikke en, der kan give mig det store oliekursus - for kvinder Hvad betyder tallene - f.eks. 10W-40 ? Hvilken olie er bedst at bruge i en 1996'er Toyota Carina E 1,6 ? Og sidst, men absolut ikke mindst, hvor får man fat i den billigste olie til den bil, som stadig er af en ok kvalitet (man må jo hellere passe ordentligt på den gamle motor - altså bilens, ikke min )
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en udmærket viskositet til din bil. Tallene siger kun noget om tykkelse på olien, intet om kvaliteten. Til alm. brug er der ikke den store kvalitetsproblematik at spekulere over.
Står der direkte på bøtten, at den er beregnet til diesel, er det bedre at finde en beregnet til benzinmotorer. Der er ingen grund til at ofre den dobbelte pris på en fuldsyntetisk olie, Køb blot en mineralsk olie til den halve, eller mindre, mineralsk olie.
Du bør endnu vigtigere, skifte oliefilter hver gang du skifter olie, hvis du vil din motor det bedste, ligesom du mindst en gang årligt bør skifte olie.
Ofte har Harald Nyborg, div. supermarkeder, Thansen, Høyers autodele m.fl. udmærket motorolie til fals. Du skal nok undgå tankstationer i denne sammenhæng.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Tallene  10W-40  står for viscositeten (hvor tyk flydende-eller tyndtflydende) olien er i henholdsvis kold og varm tilstand
Til en "ældre" sag som din bil skal du ikke benytte noget der er under 10 som første tal da olien så vil blive for tynd til din  lidt slidte motor og dit olietryk sikkert vil blive for lavt - så køb en olie af kendt fabrikat i viscositet feks. 10W 40 eller lignende.

Afhængig af hvor mange KM. du kører om året skal du regne med at skifte olien for hver 10000 til 15000 Km. dog mindst en gang om året, bedst lige før vinter (så har du frisk olie i den tid hvor det er vigtigst)

Skift eller få skiftet oliefilter hver gang olien bliver skiftet.Håber du har fået svar nok på dit spørgsmål? ellers spørg igen.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Bilka har meget tit Shell olie, den i blå dunk er god til din bil, koster ca. det halve af tankstationens pris.
ja brug du bare 10/40, kører du mange lange ture og hverdag så kan du uden problemer køre 20000 på et skift da de olier vi har i dag er af så god kvalitet, jeg kører 60000 på en lastbil, den kan gå 100000 mellem hvert skift.
De skrøner med 10 og 15000 er fra værkstederne for at tjene penge. MEN kører du korte ture ville jeg gøre det for hver 15000.
Hvis du vil ind på kvaliteten af olien skal du kigge på de navne og tal der står, det kan være api. aeca osv, det angiver de normer olien er godkendt efter acea 7 er feks noget dyrt stads men også brugbart til alt næsten, men du kan læse i din instruktionsbog hvad toyota anbefaler, (kørte selv 10/40 på en sportsvan) og det gik fint.
Tusind tak for alle jeres svar. Jeg synes, jeg er blevet noget klogere på den jungle

Bilen er til service og får skiftet olie og oliefilter mindst en gang om året - og da jeg kører mellem 10 og 15.000 om året, så passer det vist meget godt ;o)
Annonce
Polobjørn, du skriver.
Citat
"Tallene  10W-40  står for viscositeten (hvor tyk flydende-eller tyndtflydende) olien er i henholdsvis kold og varm tilstand
Til en "ældre" sag som din bil skal du ikke benytte noget der er under 10 som første tal da olien så vil blive for tynd til din  lidt slidte motor og dit olietryk sikkert vil blive for lavt - så køb en olie af kendt fabrikat i viscositet feks. 10W 40 eller lignende"

Det er nu det sidste tal, der har betydning i den sammenhæng.
10w-40 der står de 10w for kold olie og de 40 er viskociteten for varm olie
så en 5w-40 vil have samme viskocitet ved varm motor, skal den være tykkere, ved varm motor, skal den hedde 50 eller 60 som sidste tal.

mvh jens
Skrevet af mk1.5 på 16 okt 2010 21:31
Hallie:

Hvis du skriver, at du får skiftet olien hvert år, og du kører mindre end forskrifterne, hvorfor så bøvle med olien overhovedet ? Du siger jo selv, du har folk til at skift den.. Jeg spørger bare.

je_ns:
Du har da til dels ret, men idet vi lever i et koldt land, med et højt antal dage med meget fugt og en chillfaktor der kun gør sagen værre, hvorfor er det så ikke du bare nævner de gyldne ord:

"Læs, hvad din brugermanual siger"

Ellers - det vides at viskositeten er ca den samme ved driftstemperatur, så hvorfor ikke bare køre med en olie, som imødekommer det problem ? - Fordi folk er for nærrige og tænker, at nu skal de alligevel ikke have bilen ret længe, og så er det vigtigere at spare 400kr på olien.. Det samme er det med dem, som tanker 92 på en japansk bil.. De ved ikke at de tanker 101 der ovre.. Den kan indstilles til det, men de fleste kan sagtens tage 95.. som er mest normal.. men alligevel skal folk lige spare de der 6 øre/literen.

Jeg har selv en bil med en motor fra 1996. Den starter og kører perfekt. Det er en importmotor og den er fra Japan. Jeg tanker den kun med 99 okt, og jeg hælder kun Castrol 0w30 på den.. Jeg lavede den store fejltagelse, som så mange andre, at jeg købte noget helvedes dyrt olie, som var til racing..(20w60) - Når der står racing, må det være godt.. Den blev tappet af og smidt væk efter jeg satte mig ind i, hvad olie er.

Jeg fandt senere ud af, at manualen anbefaler 5w30 til min motor. Jeg overvejer at prøve med 0w20 næste gang. Jeg ved at ca 90% af bilens slidtage skabes ved koldstart. Da vi har et koldt land, hvorfor så ikke få en olie, som smøre bedre, tidligere ? -fordi det har noget at gøre med økonomien. Folk er ligeglade - så længe den starter og kører.. Og når den ikke gør det mere, er det en æske, som skal ud til højre. Folk fatter bare ikke, at de selv er med til at få den ødelagt hurtigere.. Men så længe den kører, kører den, og så er det ikke nogen, som skal komme og kloge i deres liv og deres bil.

Nu er det bare sådan at en tyndere og bedre olie er med til at bilen kan køre længere på literen, så jeg ved ikke hvad folk vil med tykt olie med mindre de kører ralley eller sådan noget..

Her et par udklip, som måske kan hjælpe:

Første tal:
Based on the coldest temperature the oil passes at, that oil is graded as SAE viscosity grade 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, or 25W. The lower the viscosity grade, the lower the temperature the oil can pass. For example, if an oil passes at the specifications for 10W and 5W, but fails for 0W, then that oil must be labeled as an SAE 5W. That oil cannot be labeled as either 0W or 10W.

Andet tal:
Based on the range of viscosity the oil falls in at that temperature, the oil is graded as SAE viscosity grade 20, 30, 40, 50, or 60. In addition, for SAE grades 20, 30, and 40, a minimum viscosity measured at 150 °C (302 °F) and at a high-shear rate is also required. The higher the viscosity, the higher the SAE viscosity grade is.

Forskellen på landes normer:
Virtually all European OEM standards require a long drains of 30.000 km and up by using HTHS (High Temperature, High Shear) viscosity, many around the 3.5 cP (3.5 mPa·s). In Japan, the HTHS figures are low as >2.6 mPas.

Moderne biler VS ældre modeller
Many manufacturers have engine computer calculations to estimate the oil's condition based on the factors which degrade it such as RPMs, temperatures, and trip length; and one system adds an optical sensor for determining the clarity of the oil in the engine. These systems are commonly known as Oil Life Monitors or OLMs.

In the 1970s typical cars took heavy 10W-40 oil.
In the 1980s 5W-30 oils were introduced to improve fuel efficiency. A modern typical application would be Honda Motor's use of 5W-20 viscosity oil for 12,000 km (7,500 mi) while offering increased fuel efficiency. Due to many new engine designs having tolerances of a few one-thousandths of an inch, advanced oil-actuated cam and valve timing systems, many manufacturers are recommending an oil weight of 5W-20 to be used in their engines.

Fuldsyntetisk VS standard olie:
Today, synthetic lubricants are available for use in modern automobiles on nearly all lubricated components, potentially with superior performance and longevity as compared to non-synthetic alternatives. Tests have shown that fully synthetic oil is superior to conventional oil in many respects, providing better engine protection, performance, and better flow in cold starts than petroleum-based motor oil. 
 
Genbrugsolie:
The oil in a motor oil product does not break down or burn as it is used in an engine—it simply gets contaminated with particles and chemicals that make it a less effective lubricant. Re-refining cleans the contaminants and used additives out of the dirty oil. From there, this clean “base stock” is blended with some virgin base stock and a new additives package to make a finished lubricant product that can be just as effective as lubricants made with all virgin oil. The US Environmental Protection Agency defines re-refined products as containing at least 25% re-refined base stock, but other standards are significantly higher. The California State public contract code define a re-refined motor oil as one that contains at least 70% re-refined base stock.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

mk1.5 .. det er jo en gammel bil, så den brænder lidt olie af i ny og næ... Jeg tjekker af og til, om der er olie nok på - og det hænder, at der ikke er... Så jeg efterfylder bare - jeg skifter ikke :o)

i ny og næ ? enten gør den, ellers gør den ikke.. Du skrev, du fik skiftet olien, og nu efterfylder du hele tiden ?

Nå, jeg lavede lige en lille rettelse med nogle fakta, men jeg kan nu forstå, at du har en utæt motor. eller pakning et sted.

Når du pejler olien, skal den ikke være særlig misfarvet. Hvis den er sort, er den gal. Den soder og går forkert. Du kan sagtens køre med det, det gør de fleste - til den ikke kan mere. Flere kører i mange år på den måde.

Du kan enten få det fikset, hvilket bliver dyrt, eller køre med den til den dør - eller sælge den og få en anden.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

Øh nej - jeg efterfylder ikke hele tiden.... Jeg har den hos min mekaniker en gang om året - han skifter olien og oliefilteret. Jeg selv tjekker en gang om måneden, om der er olie nok på. Af og til fejler oliestanden ikke noget - så gør jeg ikke noget. Af og til er oliestanden for lav, så fylder jeg olie på.

Og alt det med at pejle olie eller utætte motorer og pakninger aner jeg absolut intet om :o) Den kører fuldstændigt upåklageligt (den taber også vand - men hvis man fylder det på også, så kører den stadig fantastisk *g*), den går gennem syn hver gang og den koster mig ikke det store at have - så der skal på ingen måde postes store reparationer på den :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis