dampspærre gulv????

Hej derude. Jeg er ved at renovere gammelt hus, og skal til at lægge køkkengulv. Det gamle gulv var opbygget med opklodsede strøer direkte på betonklaplag, isolering mellem strøer, dampspærre, massivt trægulv. Gulvet var vandsskadet, så det hele måtte op.
Jeg skal lægge spånplade undergulv, træfibergulvplader eller foam, det er jeg lidt i tvivl om, og derefter laminatgulv.
Jeg er i tvivl om, hvor dampspærren skal placeres - hvis der skal være en?
På forhånd tak for svar til kloge mennesker, der vil dele ud af deres viden

Sussi.

Hej derude. Jeg er ved at renovere gammelt hus, og... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Nu skal jeg ikke komme og kloge i det, men jeg synes det lyder rigtigt, sådan som det tidligere gulv lå:

SK: Altså fra neden - beton, strøer, isolering, dampspærre og massivt trægulv.

Jeg synes, jeg husker noget om, at spærren skal på den "varme" side af isoleringen. Eller gælder det kun ved isolering af vægge ?

For mig at se er spærrens funktion at holde kondens ude af konstruktionen, som opstår ved mødet mellem varme og kulde.

Hvis man lægger spærren på den kolde side, har den ingen funktion - har den ?

Jeg er ikke sikker, men min rationalisering fortæller mig, at kondensen kommer mellem betonnen og spærren, hvis de to ligges umiddelbart ovenpå hinanden.

Noget helt andet er, at man ikke må lægge strøerne direkte på betonnen af samme årsag, så her modsiger jeg min egen teori. Det kan igen have at gøre med, at der er andre regler, når man snakker gulve.

Jeg står selv med både vægge, loft og gulv som skal isoleres - efter jeg er færdig med at brække ned - så jeg er meget interesseret i at få belyst spørgsmålet, som SK stiller.

Hvis nogen har ekstra energi, vil jeg også gerne vide, om det gør nogen forskel at putte fugtspærre på væg og loft og ikke kun under gulvet.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Plastfolien skal udlægges direkte betonen med det formål, at forhindre fugt nedefra i at opfugte gulvkonstrutkionen.
For at der ikke skal opstå kondens på oversiden af plastfolien må der maksimalt isoleres med 50 mm isolering oven på denne.
Før plastfolien udlægges bør betonen støvsuges grundigt.
Jamen, tak igen for de gode råd. Det ser ud til, at der er flest stemmer på fugtspærren direkte på betonen.
Jeg går nok lige i tænkeboks et par dage, før jeg brækker det hele op ige
Men det undrer mig også, for jeg er ret sikker på, at det gulv, jeg brækkede op, var lavet af en tømrer.
Men ja, learning by doing.

Sussi.

Jeg har undersøgt det, da jeg har været i tvivl, og det er rigtigt, at rækkefølgen er
Beton, fugtspærre, opklodsning, strøer, gulv.

Fugtspærren skal tapes sammen med det rigtige tape til formålet. Man skal ikke bruge malertape eller gaffa - det falder af.
Dvs din forrige konstruktion var forkert, og den du laver nu, bliver rigtig.


Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også