dampspærre gulv????

Hej derude. Jeg er ved at renovere gammelt hus, og skal til at lægge køkkengulv. Det gamle gulv var opbygget med opklodsede strøer direkte på betonklaplag, isolering mellem strøer, dampspærre, massivt trægulv. Gulvet var vandsskadet, så det hele måtte op.
Jeg skal lægge spånplade undergulv, træfibergulvplader eller foam, det er jeg lidt i tvivl om, og derefter laminatgulv.
Jeg er i tvivl om, hvor dampspærren skal placeres - hvis der skal være en?
På forhånd tak for svar til kloge mennesker, der vil dele ud af deres viden

Sussi.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din dampspærre skal ligge lige under dit laminat gulv

http://www.lyrk.dk
Mange tak for hurtigt svar!
Lige for at være helt sikker - jeg lægger spånplderne, herfter træfiberplader, så dampspærre, og til sidst laminaten?
Jeg er lidt i tvivl om foam eller træfiber - jeg kunne vel vælge foam med alu?

Sussi.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Træfiberplader!
Mener du 3,5mm masonite? Hvorfor det?
Det er sikkert 6-8mm bløde træplader han mener.

Jeg ville lægge det som gulvproducenten foreskriver.

Er der ikke beskrevet noget burger undertegnet selv den kraftige gulvpap, frem for skum.
Hej

Hvis du følger naverens anvisning, er du da helt sikker på at det går galt!!

Fugtspærren skal ned på betonen og så føres op bag fodlister hvor den fastklæbes, ligesom den skal være tæt ved døråbninger o.l.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan kun give orla nautrup ret
under laminatgulvet kommer det an på hvilket gulv du vælger , er det et af de billige skal du have en foan eller filt UDEN dampspære , er det feks pergo , er de fleste fra dem pålimet pap på undersiden , er det den type må du ikke lægge noget under
Ups, jeg havde ikke lige set den der med træfiberpladerne
Absolut enig med Orla, følger du mit råd, går det galt

http://www.lyrk.dk
træfiberplderne eller foam var ment som lyddæmpende. De der grønne plader, som kan fås 3, 4 eller 7 mm tykke (og måske flere tykkelser, men det er dem, jeg har set) Jeg havde tænkt at lægge dem for at dæmpe trinlyde.
Men nu har jeg måske spildt en dags arbejde, for jeg lagde undergulvet i går - og ingen dampspærre direkte på betonen.
Jeg var faktisk helt gld for det råd, for det er renovering af gammelt hus, og der er en del vandrør der går igennem rummet (køkken) så det ville jo være sin sag at trække dampspærren nedenunder rørerne.
Det vandskadede gulv, jeg brækkede op (vandskadet pga frostsprængt rør) havde ikke dampspærre direkte på betonen, men lige under det massive trægulv.
Altså fra neden - beton, strøer, isolering, dampspærre og massivt trægulv.
Jeg har nu lagt strøer ovenpå betonen, isolering, 22 mm spånpladegulv, og havde så forestillet mig foam med dampspærre og så laminat.
Men nu skal jeg måske brække det hele op igen
Men det bliver altså ikke nemt at få damspærren helskindet ind under alle de rør, der ligger.....

Sussi.

Du kan også sagtens trække den henover rørerene, så længe du sørger for det stadig er tæt, dette klares med tape osv..

Det er IKKE en damspærre, men en fugtspærre når den lægges direkte på betonen.
Learning by doing. Kaldes det SK. Du , som mange andre, kan så tilføje ....it wrong. :o)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også