Uddannelse til maskinmester

Hej

jeg skal læse til maskinmester til januar, men har en del spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilken skole jeg skal vælge. Nogen der kan fortælle lidt om hvad forskellen er? Hvis jeg vælger SIMAC eller frederecia bliver det så ikke svært at finde praktik pladser, fordi byerne er jo ikke særlig store, og det er jo ikke skide smart at skulle flytte til f.eks. KBH når man skal i praktik. Hvordan er uddannelsen bygget op. Med det mener jeg bla. hvor mange praktik perioder man skal i og hvornår de ligger. Hvad har i oplevet at lønnen i praktik perioderne er på? Hvor meget lektier er? Er matematiken og elektroniken svær? Hvor svært var det for jer at finde et arbejde efter i var færdih uddannede? Det skal lige nævnes at jeg kommer ind med en HTX og derfor skal bruge 4,5 år på uddannelsen.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kan ikke svare dig på alle dine spørgsmål, da jeg ikke er uddannet maskinmester. Jeg blev selv færdig som maskiningeniør for 3 år siden og havde dengang meget nemt ved at få job. Som tiden er nu, er det nok ikke det nemmeste at få et arbejde, men tiderne kan ændre sig meget på 4,5 år.
Mht. praktik, så skal du ikke være bange for at skulle til KBH, for det. Maskinmestre får job mange forskellige steder, så der skal nok være praktikpladser i trekantsområdet. Der går sikkert en maskinmester rundt og passer dit lokale vandværk, passer ventilationssystemet i det lokale storcenter og andre steder hvor der skal passes noget maskineri..
Du skal vælge det uddannelsessted der passer bedst ind i dit liv, alt andet skal nok falde på plads - Og skolen skal nok hjælpe langt hen ad vejen.
Held og Lykke med det :o)

Mvh. Martin
Hej Frank

Jeg er selv HTXer og blev maskinmester i 2005.

Jeg vil nu mene at du har større chance for at finde dig en praktikplads i kbh. Jeg kan nok komme på de første 30 steder der tager imod.

Udannelsen er ændret siden jeg blev maskinmester. Den er nu blevet til en proffesions bachelor. Jeg vil anbefale dig at kigge på lidt hjemmesider, der er ret mange af dem. Der kan du læse om opbygningen. F.eks. www.mmf.dk

Der er mange lektier. matematikken burde ikke være så svær for en HTXer. Elektronik er der ikke så meget af, men der er massere elteknik, hvilket ikke er så nemt igen. Men det er bare at klø på!

Det er ikke vildt nemt at få job som nyuddannet maskinmester, men på ingen måde umuligt heller. Mener der er 3,2 procents arbejdsløshed. Der var vist omkring 2% da jeg blev færdig, jeg arbejde 4 dage efter jeg blev færdig uddannet.

Mener at den første praktikperiode er ulønnet (SU formoder jeg) Vi har sådan en praktikant gående for tiden.

Mvh Tommy Fer

Mvh Tommy Fer

Hej igen

Nu siger du Fer, at du blev færdig i 2005 så der kan jo være en del der har ændret sig. hvordan er det med eksamener? Er det multiple choice, alm. skriftlige eksamner, mundtlige? Hvor er det muligt at komme i praktik henne? Hvis man f.eks. kunne tænke sig at komme i praktik på en boreplatform, ville det så være muligt? Har du selv været i praktik hos et rederi i en af dine praktik perioder, og i givet fald hvordan var det og hos hvem? Hvor mange praktik perioder er der i uddannelsen? Da du også selv er HTXer må du have gennemgået værksteds forløbet på 2 x 9 måneder. Hvordan foregår det forløb? er det ligesom selve den 3 årige uddannelse, eller er det mere et turbo kursus i "håndværk". På forhånd tak.

Jeg ville også gerne høre om hvor lange ens skoledage er. Er der nogen der kan sige ca. hvor meget tid man kommer til at bruge på skole og lektier hver dag?

Nu er jeg ikke helt klar over om man kan sammenligne følgende men du får sku historien alligevel

Jeg læste til El-installatør (man kan sige groft sagt, det er en del af maskinmester uddannelsen), jeg er færdig her til december, og vil sige således: Det første år, har jeg haft fri kl 1530 hver dag, også ca. 2-5 timers lektier hver dag. Det sidste års tid, har jeg været på studiet til kl. 13:00 hverdag også ca. 1-2 timers lektier hver dag.

Summasummarum har jeg ikke haft muligheden for at have et job ved siden af, og jeg har hørt, det også er sådan på Århus MaskinMesterSkole, men ring da til en studievejleder og hør..
Annonce
Meget har ændret sig siden jeg læste. Det ved jeg. Jeg ved dog at du ikke skal regne med multple choice prøver ret mange steder Jeg havde en blanding af mundtlige og skriftlige. Dengang var de sejste de 6 timers skriftlige.

Uddannelsen var noget anderledes dengang. Jeg har haft 18 måneders pratik. Den blev til senere 12 mdr før skole gangen. Nu er det vist sådan du har 9 mdr før du reelt starter på studiet, og 9 mdr hvor du bla. skal skrive din bachelor opgave.

Du skal ikke tage fejl af det er et fuldtidsstudie. Man kan godt arbejde ved siden af. Det har jeg altid gjort. Men du får en noget længere uge end 37 timer

Snak lidt med studievejlederne på de skolder du ønsker at søge ind på.


Mvh Tommy Fer

Det var faktisk noget i den retning jeg gerne ville vide. Om man kan arbejde ved siden af. Nogle jeg har skrevet med mener man skal lave 4-6 timer lektier om dagen, hvilket jeg nu også synes er rimelig meget. Har man fri kl. 16 hver dag, og så skal lave 4-6 timer, er man færdig 20-22 hvilket lyder helt sygt. Jeg har også tænkt mig at snakke med studievejlederer, men ville også gerne høre det fra elevers side. Tusind tak.
Et sidste spørgsmål til dig. Hvilken skole gik du på, og kan du anbefale den eller er der en anden du mener vil være bedre?
Jeg har gået på Svendborg maskinmesterskole og københavns maskinmester skole. Begge steder var lige gode og lige dårlige

Lektietiden er meget individuel. Jeg er bestemt ikke en af dem der arbejde 4-6 timer hver dag. Det er nok det der skal til hvis man er patentlig og grundig. jeg lavede i snit nok 1 times lektier om dagen (det var stort set kun afleveringsopgaverne) Jeg kunne også havde fået mit et bedre resultat Uden tvivl.

Mvh Tommy Fer


Hej Frank.

Det er 20 år siden jeg blev færdig som styrmand, så der er selvsagt sket en del i mellemtiden. Jeg skal derfor ikke klåge Åge mig på konkret viden, men vil blot sige, at du er på vej ind på en af de bedste all round uddannelser du kan få. Maskinmestre kan bruges alle vegne og i alle mulige funktioner, så det bør ikke være så vanskeligt at få et job. Flere danske rederier antager juniormestre, som på den måde kommer ud og får noget sejltid.

Fra de maskinmestre jeg kender og læste samtidig med ved jeg, at det er en krævende uddannelse. Ikke mindst el-lærer. Vil man have en så kvalificerende uddannelse som en maskinmester er, så skal der svedes ved skolepulten. Hvor mange timer er individuelt. Til gengæld er studiet kolosalt spændende og berigende for den teknisk intereserede.

God fornøjelse.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis