Stiga park - gearkasse/kobling

Hej
Jeg har købt en brugt Stiga park knækstyret havetraktor med front monteret klipper, Tidligere ejer kunne ikke få startet motoren, og derfor har den stået i en hel del år.
Nu har jeg så købt den, og fikset motoren.
Men jeg er så stødt ind i et andet problem. Når man køre i lavt gear, så er det som om den fedter i koblingen/gearkassen. Den sætter fint i gang, men når man så køre lige ud på græsplæne eller op og ned af lille bakke. Så halter/fedter den i gearkassen.
 Dvs. hvis man køre af sted,så begynder den at fedter så den ikke trækker, og lige inden den står stille, så tager den fat igen. Og dette gentager sig hele tiden.
Køre man i højt gear, så er det som om at det ikke er der.

Hvad kan det være?

Har sat helt nye rem på fra motor til gearkasse (den gamle gjorde det også, men var rimelig dårlig. Da reservedels firma slog den op, skulle de finde reservedels bog fra årgang 1987 for at finde stiga park modellen)
Løsnet bremsen, så den ikke kunne hænge i den.

Med venlig hilsen,
Kim Petersen
Hej Jeg har købt en brugt Stiga park knækstyret... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert snekkehjulet der er slidt op i geerkassen.
Jeg har brugt den tykeste gearolie der var at købe i Bilka, og det begrænser sig selv hvormeget olie du kan hælde på. da det er den ene halvdel af gearkassen du tager af. Så blot underdelen ligger nogetlunde vandret fylder du olien på og skruer topdelen på igen. Det har fungeret perfekt på min havetraktor, der har en dobbelt så stor motor end den der lå i den. Jeg bruger den kun som traktor i skoven til at trække min trailer med, og der er virkelig noget at trække med når der er læs på
Havde et lignende problem på en Rally traktor.
Der viste det sig at det var de "fingre" der sidder indvendig i gearhjulene og går i indgreb med det gearhjul der er valgt (gear) der ikke gik langt nok ud og derved ordentligt i indgreb med gearhjulet ved modstand.
Jeg ved ikke om det er samme system på stiga men det lyder meget som samme symptomer., hvis du åbner gearkassen så prøv også at glide tandhjulene af akslen og se om der ikke sidder disse fingre under tandhjulene på den ene aksel.
på den rally kunne det klares ved at bukke fingrene en smule udad igen.
Jo ud fra dette, som godt nok er til en villa, er det samme system.
Se reference 19 på den første tegning i link:
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=7&ved=0CDwQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.wmv-dresden-download.de%2Fstiga%2FSTIGA_Villa_12.pdf&rct=j&q=Stiga%20VIlla%20spareparts&ei=ZI-nTK_NFoHqOZv6hZwM&usg=AFQjCNHudHtIGoKxs5Eev3SeQjzFJKn_ZA&cad=rjt
Nu fik jeg min onkel til at åbne gearkassen og tjekke efter.

j håndstad
Jeg ved ikke lige hvad snekkehjulet er. Men alle tandhjul ser fine ud i gearkassen.

Torben1
Efter hvad min onkel sagde, så er dette system ikke i gearkassen.

Håndværkeren
I gearkassen er der en rigtig tyk fedt over det meste, men ingen olie.
Skal fedten renses helt ud? eller skal olien oveni fedten?

Min tanke med hvis der kun er fedt i gearkassen. Så kan det vel nemt være skyld i at den trækker/køre som den gør?

ps. det er ikke remskiven, for den sidder fast da der er en halv måne den sættes over + en split, efter hvad onkel lige sagde.
Annonce
Hvis der er fedt i kan det være grunden til at den hopper over når du kører langsomt, der er ikke tryk nok på tænderne til at de griber rigtigt ind i hinanden. Så prøv dog med en fed olie istedet for, d.v.s. der skal så være en form for pakning ved udgangs akslerne. Ellers løber olien bare ud når du kører.
Der sidder lejer i begge ender, med pakning på.
Men i den ene sider kan lejet rokke lidt, så efter hvad min onkel lige sagde, så lukkede lejede ikke helt tæt
Så har min onkel været igang med havetraktoren.

Der er ikke nogen fejl at finde i gearkassen. Hverken uden på eller inden i

Jeg har så købt en anden som "reservedels maskine"
Der har han taget gearkassen og sat over på. Og nu virker den som den skal :-)

Men vi vil jo gerne finde fejlen på den gearkasse som ikke virker. Men vi ved ikke rigtig hvad man skal kigge efter, da alt ser ud til at være som det skal.
Nogen der har nogle ideér til hvad det kan være?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis