Stiga park - gearkasse/kobling

Hej
Jeg har købt en brugt Stiga park knækstyret havetraktor med front monteret klipper, Tidligere ejer kunne ikke få startet motoren, og derfor har den stået i en hel del år.
Nu har jeg så købt den, og fikset motoren.
Men jeg er så stødt ind i et andet problem. Når man køre i lavt gear, så er det som om den fedter i koblingen/gearkassen. Den sætter fint i gang, men når man så køre lige ud på græsplæne eller op og ned af lille bakke. Så halter/fedter den i gearkassen.
 Dvs. hvis man køre af sted,så begynder den at fedter så den ikke trækker, og lige inden den står stille, så tager den fat igen. Og dette gentager sig hele tiden.
Køre man i højt gear, så er det som om at det ikke er der.

Hvad kan det være?

Har sat helt nye rem på fra motor til gearkasse (den gamle gjorde det også, men var rimelig dårlig. Da reservedels firma slog den op, skulle de finde reservedels bog fra årgang 1987 for at finde stiga park modellen)
Løsnet bremsen, så den ikke kunne hænge i den.

Med venlig hilsen,
Kim Petersen
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de fleste plænetraktorer består koblingen af en rulle der presses imod den rem der går imellem motor og gearkasse. Den virker ved at når koblings pedalen aktiveres løsner den rullens tryk mod remmen. Rullen sidder på en arm der er fjeder belastet således at når koblingen ikke er aktiveret skal fjederen trykke rullen ind mod remmen og få denne til at gribe fastere om kilerems skiverne på motor og gear. Det kan være denne fjeder du skal spænde eller skifte.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har prøvet at kigge, og det ser ud til den slipper helt - kommer til uderpunktet.

Prøvede at løfte bagenden op, og lade den køre frem ad. Hvis vi satte modstand på bagdækkene (baghjuls trukket)
Så kunne vi fremprovoker det igen, og ligner det er noget med gearkassen.
Da bremsen sidder på gearkassen, løsnede jeg bremsen helt, så jeg er sikker på at bremsen ikke skulle lave ballade.

Det er ikke sådan at den fedter hele tiden. Den køre måske 2meter normalt, og så stopper den med at trække 2meter, så køre den normalt igen 2meter, og så stopper den med at trække.
Så er det gearkassen du skal ind i, der er sikkert et tandhjul der har mistet et par tænder
Er der nogen måde man kan tjekke sådan ting på, uden først at skille gearkassen ad?
Er du sikker på at akslerne stopper med at rotere, eller er det kun hjulene?
(Defekt split / fer?)
Annonce
Tjek også at akslen, som går ned i gearkasen smurre rundt, det kunne jo være remskiven sad løs.

Der er iøvrigt et spritnyt hydrostatisk bagtøj til salg i DBA til kun 950 kr.
Så hvis du er lidt fingersnild kunne du bygge det på
http://www.dba.dk/hydrostat-hydro-g...-69181915/

mvh jens
vile - Akslen stopper ikke med at rotere, det er kun hjulene der stopper med at trække.
Bolten det ene baghjul sidder fast med på akslen var brækket så den kunne dreje lidt. Men denne er skiftet, hvor problemet stadig er der.
Hvor kan jeg ellers evt. kigge efter defekte split/bolte?

je_ns - Akslen snorre rundt, sammen med remskiven. Når man går ved siden af og kigger mens en anden køre. Så ser det ud som om de konstant køre rundt med samme hastighed.
Hvis man bygger det på, så skal man vel også til at bygge en ekstra pedal til frem/bak og lidt små ting?
Hvis akslen køre rundt i hjulnavet, har du jo funden fejlen, så må du jo finde den brækkede bolt/split.

Det kræver nok noget arbejde at påbygge, det hydrostatiske bagtøj, det er jo ikke sikkert at diverse bespændinger passer, måske heller ikke samme hjulaksel diameter....

mvh jens
For at komme ind i gearkassen skal du have hele bagtøjet af, boltene der holder den sammen sidder nemlig på oversiden i de fleste tilfælde. Så af med hjulene og så løsner du de bolte der holden akslerne fast på rammen af traktorchaciet, så kan du forholdsvis let tage det hele ud på engang. Der er lige stangen til bremsen der skal af muligvis også armen til gearvælgeren.
Det var så svar på dit egentlige spørgsmål, og ikke diverse udflugter om hvad det ellers kunne værer.
Når du har åbnet gearkassen så skift lige olien med det samme.
je__ns
Akslen ind i gearkassen køre hele tiden, men akslen ud til hjulene stopper.

Håndværkeren
Ja der er nok ikke andet for at tage bagtøjet af og åbne det.
Hvilken olie, og evt. hvor meget skal der være i bagtøjet?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis