Så græs nu eller vente på regn?

Jeg skal lige have sået en græsplæne, og jeg går og venter på regn. Dels selvfølgelig så jeg kan undgå at vande, men også fordi regnperioder plejer at komme med høje temperaturer (og altså lille sandsynlighed for nattefrost).

Men regnen lader vente på sig, og det bliver jo ikke ligefrem varmere med tiden... Så jeg er i tvivl om, om jeg bare skal se at få kastet de frø, eller om jeg skal vente?

mvh. tina
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er under 8 grader om natten, så vent til foråret.

Bent.
Tjah, så kan du betragte dine græsfrø som fuglefoder, for du skal ikke regne med at de spirer.

Bent.
Om du vil så nu eller til foråret vil jeg ikke blande mig i, men du behøver bestemt ikke vente på regn. Jorden er rigelig fugtig om efteråret og såfremt der ikke er fugt nok tilstede for spiring, så vil frøene blot spire når der kommer regn.

Vh Jens

Bønderne sår jo uden problemer korn og andet om efteråret, og det kommer fint op uanset regn eller ej. Men vær forberedt på at græs er meget længe om at spire.
Se du hellere at få sået nu, jo før jo bedre. Du skal i alle tilfælde ikke afvente regn.
Skulle det så ikke blive helt perfekt i første hug, kan du drysse lidt mere frø ud til foråret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Du kan sagtens så dit græs nu. Frøene ligger fint og sikkert i jorden, indtil det rette klima melder sig. Det vigtige er blot at du husker, at nedfælde frøene med en rive eller gittertromle, hvilket bliver besværligt hvis jorden er for fugtig.
At fuglene spiser nogle af frøene er sandt, men de kan på ingen måde spise en brøkdel af dem du sår, så blot så nu.
Jeg har engang ryddet sne for at kunne sprede græsfrø, og resultatet blev fremragende
Så er der kastet græsfrø i vildskab :-)

Og ja, det var ikke så nemt at rive ned, så jeg trak en bunke med riven, som jeg så trak tilbage igen - så skulle nogle af frøene da gerne ligge under jorden. Iiiih jeg glæder mig til at se, hvad det bliver til næste år!

Tak for jeres hjælp :-)

mvh. tina
den bedste tid er at så græs på er den her tid vis du gerne vil undgå at fuglene spiser dine frø skal du trumle efter såning jeg er anlægsgartner
Junior, tak for svaret :-) Desværre har jeg ikke en tromle, men nu regner det da så meget, at der i hvert fald kommer noget tryk ovenfra. Jeg håber, at det kan gøre det - og så har jeg også smidt lidt flere frø, end der stod på posen, så der også er lidt til de stakkels sultne fugle :-)

mvh. tina
Skrevet af taina på 14 okt 2010 20:51
Foråret er desværre ikke en mulighed. Det er nu, eller vente til der kommer regn :-)

mvh. tina
Det eneste alternativ til ikke at vente til foråret er rullegræs.

"Foråret er ikke en mulighed". Flot, husk at sige det til græsset før du sår det. Men erfaringsmæssigt har de færreste haft held med at befale græs til at spire uden for de årstider, hvor græs er interesseret i at spire.

Uanset at du ikke opfatter det som et alternativ at vente til foråret med at så, så forbered dig nu alligevel på, at du skal efterså kraftigt til foråret, hvis du vil have bare en nogenlunde jævn plæne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis