Tilkoble ø100 rør med taghætte

Har en taghætte - firkantet - med målene 12 x 17 cm hvor der i dag bare går et isoleret ø100mm rør (hvid) op i fra udluftninghul med ventilator, men Ø100 i et 12x17 hul giver mulighed for kondens der kan løbe ned af siderne på hætten og ned i isoleringen på loftet. Jeg har ikke kunnet finde en overgang der passer på taghætten og som går i over i ø100. Med en overgang påmonteret så vil evt. kondes løbe tilbage i røret og ned i brusekabinen, fremfor i ísoleringen på loftet. Jeg har ikke oplevet fugtproblemer, men har til gengæld ikke tjekket det andet end et par gange hvor der ikke var noget fugt.

Nogen der kender problemet og har løst det evt. med en overgang der passer? Taghætten er købt gennem lavprisvvs.dk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange forskellige overgangstykker, også inde på lavprisvvs.dk.
Ellers må du save lidt til, og fuge og skrue et par vinkler på.

En simpel sag for en landmand med lidt bindegarn og indhegningstråd  ;-)

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis din taghætte er af almindelig type skal du starte med at købe et præisoleret 100x150 mm rør som du propper op i hætten. Dernæst en overgang som passer til firkantrøret og dit Ø100mm rør.
Om nødvendigt kan du isolerer hele vejen hen til ventilatoren.
De preisolerede rør fåes også med rund overgang som skæres af i den størrelse rør man har, mener den går fra 70-160 mm i 5 ringstørrelser.
jeg er godt klar over hvordan det skal laves, men jeg kan netop ikke finde den overgang fra taghætten til røret. Det er lidt underligt at der ikke umiddelbart findes noget, da taghættens størrelse har standardmål (har set taghætter af andre fabrikater med samme mål). Der må være andre der har købt disse firkant taghætter og koblet rør til på den "rigtige" måde dvs med lukket overgang til rør?
Det gør der som jeg skrev også, der fåes både gennemføringer med fast ring, og med overgangsstykker til den størrelse man skal have.
Annonce
100x150 preisolerede rør vil stadig ikke passe helt i 120x170 taghætte, så man skal til at fedte med byggesilikone eller lignende og det bliver besværligt da hætten sidder så langt nede at jeg kun har 75 cm frihøjde og der er ikke noget at hvile på (så tæt ved muren er der langt fra gangbroen). Hvis det skulle være optilmalt så skulle overgangen sidde uden på taghættens ramme, så var det nemt at give en gang silikone for at gøre det tæt og det ville være nemmere at tilpasse længden på røret.

Ikke for at gøre reklame, men det er flg. taghætte jeg har :

http://www.lavprisvvs.dk/shop/zinkhaette-paa-45-213394p.html

kan man bruge DUKA Overgangsstykke type 10 Ø: 100 mm til fomålet (klæbe den fast på røret)?
der er ingen kanter på den, så hvordan fæstner man og tætter man mod taghætten? Taghætten skråner lidt (det var en 30 gr. og ikke en 45 gr.) da taghældningen er ca. 25 gr.
For hulen da osse. :o)
Det præisolerede rør passer i en almindelig plasthætte.
Men selv om den ikke gør det så er det jo uden betydning så længe røret kan skubbes helt eller delvis op i hætten.
Hætten er nærmest kun til pynt. Hvis du ville kunne du jo blot stikke det præisolerede rør op over tagfladen. (Og bygge et lille tag over) :o)
Det er jo også klart at hvis røret ikke kan blive hængende oppe hætten ja så må det fastgøres på en eller anden måde.
Det kan da godt være at jeg ser spøgelser. Vil I mene at der ikke opstår kondens når den varme fugtige luft rammer den kolde taghætte og at der ikke løber kondens ned af siden af taghætten og forbi det præisolerede rør (der vil være 2 cm frigang mellem rør og hætte)?
Jeg vil bare være sikker på at jeg ikke får gennemvædet min isolering og dermed omkringliggende brædder/spær.
Lige præcis.
Hvis du skubber røret op så det flugter med underkanten af ventilationsåbningen af din hætte så bliver den varme luft omgående bortventileret.
Men i dit tilfælde er der jo plads til et tykkere lag isolering mellem rør og hættens sider. Og der kan du være så snedig at du beklæder udvendigt på præisoleringen med et passende lag isolering.
(Men du bør nok ikke bruge skum eller lign, det skal måske igen skilles ad en dag).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis