Kondens fra loft udluftningskanaler, hvad gør jeg?

I mit etplans 70er hus med koldt loftrum, kommer der ret meget kondensvand ned fra loft udluftningskanalerne på badeværelset og gæstetoilettet.. hvordan kan jeg afhjælpe dette? kanalerne er firkantede og har et knæk midtpå og går op til en taghætte.. kanalerne er isolerede med noget omviklet rockwolltæppe-værk som sidder fast med ståltråd, dette kunne nok optimeres på med nyere og smartere produkter til formålet? Ville det også hjælpe hvis jeg fik sat elektrisk fugtstyrede blæsere i kanalerne istedet for de passive som jeg har nu eller ville det stadig give kondens fordi kanalerne ikke er optimalt konstruerede eller isolerede?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo nok de gamle eternit rør du har, og problemet med dem er at de er længe om at blive varmet op af den opstrømmende fugtige luft, det vil skabe kondens.
Så enten på med en ventilator, eller fjern dem og indsæt noget mere moderne rør med isolering om.

V.h.  Håndværkeren

Skrevet af Cpetersen på 14 okt 2010 12:42

Det er firkantede rør, og de er så vidt jeg kan se lavet af sort hård plastik.. men isoleringen ligner noget sammenflækket halløj.. findes der noget isolering man kan købe til den slags opgaver?


Javel da, der findes nok ikke noget ligesom rørskåle til vandrør. Men hvis du selv kan kunne du jo bruge den lidt hårdere A Bats, som du så kunne tilpasse i stykker der lukker helt af ind til røret, jeg tror dog stadig at det vil være nødvendigt med en form for tvunget luftgennemstrømning fra en ventilator. Den kunne eventuelt kobles til lyset så den kun kører når i er på toilettet.
Jeg havde samme problem, jeg isolerede røret, ved at pakke 50 mm glasuld rullemåtte omkring, den fik 2 o/m, altsår 100 mm, der har ikke været problemer siden...

mvh jens

Okay tak for svarene, jeg starter med at give den en ordentlig gang isolerings omvikling og hvis det ikke klarer ærterne kommer der en blæser op
Annonce
Skrevet af KLAMPhugger på 17 okt 2010 00:25
Dit problem er at luften op igennem udluftningskanalerne når at køle så meget ned, at den når kondensationspunktet.
Den eneste løsning er isolering i rå mængder.
En blæser vil muligvis løse andre problemer, men den kan ikke forhindre kondensation.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Det skulle jeg lige til a sige =) KLAMPhuggeren har ret - Det er et dugpunktsproblem. ikke et udsugningsproblem.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis