Hvilken type maling til savsmuldstapet?

Jeg skal bruge noget hvid maling til noget hvidt savsmuldstapet, og til nogle mørkeblå træpaneler. Skal jeg bruge 2 forskellige typer maling (tapet / træ) eller kan jeg bruge den samme type?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yep to typer maling.

Til væggen har du behov for en vægmaling med lavt glanstal (1-5) så væggen ikke bliver blank og irriterende at se på. Påføres med pensel eller rulle. Sidstnævnte er hurtigst og giver almindeligvis også det bedste resultat på et ru underlag.

Til panelerne skal du have fat i en træmaling med glans omkring 20 eller derover, hvilket også medfører, at den kan tåle aftørring. Da du skal have dækket en mørk farve på panelerne skal du enten påregne at male mange lag eller at begynde med en mellemmaling, der er særligt dækkende, formodentlig i en gråhvid nuance. den sidste model kan anbefales, men stiller naturligvis krav om endnu en maling. Påføres enten med pensel eller i kombination med rulle afhængig af profiler m.v., men rullen alene kan næppe løse opgaven.
Ah takker. Jeg tror jeg prøver det med en mellemfarve til panelerne, og så 2 lag i hvid bagefter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Panler er NO GO med rulle! Paneler skal pensles... (hvis det skal være korrekt).
Acrylemalje på paneler. Glans 30 og opefter
Vægge: alm væg/loft maling. Glans 5 er det mest normale. Men nogle kan også lide glans 10, hvilket godt kan gå i en stue også. Men det skal man selv vurdere.

De mest brugte standard hvide farver hedder: Modehvid, Råhvid og lys råhvid.
Modehvid, hvis du køber en ordentlig dækkende maling kan du få til at dække 1 gang på rutex/savssmuld (dog anbefaler 2 gange)
Råhvid og Lys råhvid skal havde 2 gange for at dække.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jeg hoppe lige med på vognen her
med hensyn til :

Stue/værelse/loft maling,

hvad skal man gå efter når det er til en bolig, hvor man fraflytter boligselskab "lejelighed bolig" er der ikke en standart maling/glans man bruger der.. vil nemlig gerne undgå ekstra regning fra en maler efter vi er flyttet.
og kan man bruge panel maling til vindue kamme.
Panel maling, ja hvis det er samme farve.
Der er ikke nødvendigvis standard i lejeboliger.

Nogle maler modehvid, andre råhvid og nogle noget helt 3.
Nogle maler glans 10 i køkkener, andre glans 25.
Men burde kunne få nogle farvekoder og nogle retnings linjer,
hvis det er noget almennyttigt noget.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har vist fået lavet noget "sjovt" på tapetet rundt langt panelerne. Jeg malede rundt i top og bund for at komme til med en rulle, men som man måske kan se på dette billede så er der kommet en kant rundt i toppen som er markant hvidere end resten af tapetet.

Nu har jeg dog kun rullet resten af tapetet en gang, så måske det bliver bedre i morgen.

(And yes my browser supports posting rich content...!)
Det ser ud til, at der har været farve på i forvejen...? Hvis der har været det, er det meget normalt det ser sådan ud efter første gang. Da du altid, vil lægge lidt mere på med en pensel, en med rulle. Men det burde udligne sig når du maler 2 gang.

Hvad værre er, hvis den evt har været røget til, nikotin besat. Så vil en alm. maling ikke kunne gøre det.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Henriik på 17 okt 2010 20:08
for ikke at stjæle hans tråde opretter jeg lige en selv:
her er link til tråden

Jacko - nej ikke farve på; det er et nyt tapet, som jeg "penslede" i top og bund.

Jeg håber 2 gange er nok, for damn maling er dyrt lol.
prøv at sae når det er rullet 2 gang. Burde ikke være noget problem. Det du måske skal være opmærksom på, er ikke at "spare" på malingen. Et godt trick: Når du kan hører rullen begynder at sige lidt ligesom når du hiver velcro fra hinanden, så er der allerede for lidt maling i rullen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også