Ståldrager i kælder

Hej alle

Jeg er ved at skal ligge en ståldrager i min kælder.  Min kælder er tip top i stand og indgå i beboelses arealet. Skal ståldrageren brandsikres? Er det nok med at beklæde den i 2 lag brandgips. 
Jeg har beregnet mig frem til at der er 8 kN/m² tryk på drageren. Jeg har så valg en HEB 220.. Der er en spændevidde på 3.2m    
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er nok at beklæde dem med brandgips, du kan endda få specielle stålprofiler til formålet.
Hej igen

hvorfor skal der være forskudte samlinger?

Hvis jeg vælger en limtræs bjælke i steden for, skal den så brandsikres med på 2 lag gips ??
Altså samlinger skal være forskudt, så en eventuel brand ikke kan "komme ind" ved samlingerne.

Er ret sikker på at en træbjælke ikke skal beklædes med gips, men mener til gengæld så at den skal overdimensioneres, så hvis det brænder så skal den kunne holde til en brand i 60 min, men er ikke lige sikker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvi du vælger en limtræsbjælke skal du b eregne den således at den også kan holde efter den brændpåvirkning den må udsættes for.
Jeg husker ikke de eksakte tal, men noget med ar tværsnittet reduceres på alle flader med 1 mm pr minuts brændtid.
(Absolut uden ansvar!!!)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis