Højde på skorsten

Hvordan er reglerne for højde på skorsten når husene ligger på grunde med niveau forskel?
Vores nabohus ligger lavere end vores og deres skorsten er i højde med vores vinduer i stueplan. Selvom den ikke ryger vildt, så kommer der jævnligt en hel "tåge" ind over vores grund og det kan både lugtes i vasketøjet og inde i huset hvis der står en dør eller vindue på klem.
Kan man forlange en længere skorsten?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle man mene, den er jo til géne for dig. Det hænger nu også sammen med at din nabo fyrer forkert, for rent faktisk skal der ikke komme noget synlig røg ud af en skorsten når først den er tændt op. Den første halve time kan røg forekomme ind til ovn og skorsten er opvarmet. I sidste instands kan din nabo få et forbud imod brug af brændeovnen.

V.h.  Håndværkeren
Vi har boet her i mange år, men jeg synes ikke det har været et problem tidligere. Det er kommet inden for de senere år og er værst her i overgangs perioden af fyringssæsonen. Manden som boede der døde for nogle år siden og damen er alene. Det er nok ikke usansyneligt som du skriver, at hun ikke er helt så god til at fyre som han var.


Noget tyder på det er mere fyringen der ikke er optimal.

Hvad kan man så lære af det.....

Jo det må vist være at kvinder skal lære at fyre i tide.. Så kære mænd lad gladeligt konen slæbe brænde og fyre, for miljøets skyld altså....

Mere seriøst kan du jo evt smutte ned til naboen og give hende et lille grundkursus. Hvis ikkehun får at vide det ikke er helt optimalt er det jo slet ikke sikkert hun ved der er et potentielt problem.

MVH Njord
Der er ikke nogen lovgivning der regulere højden over tagryg. Der kan dog i enkelte kommuner være regulativer der beskriver indretningen af skorstenen.

Jeg ville vælge at snakke med naboen i første omgang.

Skal kommunen ind i sagen - vil det fx ske ved et varslet tilsyn hvor skorstensfejeren er med og anviser korrekt fyring og ellers gennemgår fyringsanlægget samt brændslet.

Sker der herefter ikke en forbedring kan der ske yderligere tiltag. Her fx fastsættelse af fyringstidspunker eller forbud ved bestemte vindretninger.

Yderste konsekvens er et forbud mod at fyre hele året rundt.

Normalt gives der et påbud efter § 42 i Miljøbeskyttelsesloven om at nedbringe forureningen (Væsentlige røggener).

 

 

 

Jeg takker for svarene
Det lader til at jeg må ind og snakke lidt med naboen.


Go folder at bruge til samtalen - http://www.byggepjecer.dk/pdf/4742-pejse.pdf#http://www.byggepjecer.dk/pdf/4742-pejse.pdf

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis