Min Peugeot vil ikke starte når det er koldt (gløderør)

Det er en Peugeot Boxer 2,8HDI fra 2003.
Sidste vinter havde jeg samme problem, og da skiftede jeg en forvarmer der sidder i indsugnings manifollen. Nu er problemet tilbage igen, men jeg har testet dimsen i indsugningen. Den er OK.
En mekaniker sagde at jeg skal skifte glødrørrene.
Jeg har været hos Mekonomen og købt nye glødrør (bestilt efter registrerings nummer på bilen), men jeg kan ikke finde nogen glødrør på min bil.
Har haft det hele skildt ad - de er der bare ikke!
Hvad kan der så være galt?
I bilen er der indbygget oliefyr. Det bruger jeg så en halv time før den skal startes.
Den kører ellers fint når den kører. Ingen blå røg, og der er pænt optræk og følger fint med på motorvejen.

venlig hilsen
En fortvivlet Peugeot ejer 


Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det oliefyr bruger det strøm fra din akomulator, for så er det der problemet ligger. Der er simpelthen ikke strøm nok på batteriet til både at skulle trække selvstarteren og gløderørene. Hvornår har du sidst skiftet akomulatoren / fået tjekket amp. på den. Det kunne være at du skulle have en større akomulator, altså flere amp.

V.h.  Håndværkeren
Nej - det er ikke akkumolatoren. Selvstarteren pisker rundt som en gal - de første2-3-5 minutter. Når jeg bruger oliefyret en halv times tid før jeg skal køre, starter den fint.
Der må/skal sidde nogle gløderør, jeg kan bare ikke finde dem.
Et lille tillæg.
I sommers skiftede jeg tandrem på bilen. Jeg kunne ikke finde de pas-mærker der bruges til at sikre at knast aksel og krumtap aksel står rigtig. Lavede selv nogle mærker før jeg skiftede. Hvis nu tandremmen aligevel står en tand forkert. Kunne det være årsagen?
Som sagt - bilen kører fint og kan godt køre 150Km/timen uden problemer.
VH
Den fortvivlede Peugeot ejer.

Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

Ja en tand forkert vil virkelig kunne lave ravage, så åbner og lukker dine ventiler ikke på de rette tidspunkter.
Jeg tror faktisk at det var bedst at du kørte ned til en mekanikker og fik ham til at ordne den motor inden du ødelægger den helt.
Hej
Jeg ved ikke hvor gløderørene sidder -burde være i nærheden af dysserne , men det er bestemt ikke tandremmen der er skyld i det. og du ødelægger den ikke ved at lede efter gløderørene (den tager ikke skade af de ikke virker -det er bare ret træls)
Det var nu tandremmen jeg hentyede til, gløderørene er jo en fast del hvor ventilerne ikke skal stå ret meget forkert før du har gode chancer for at brænde dem af.
Og så har jeg den holdning at vi jo ikke alle sammen kan være lige gode til al ting, derfor var det måske en ide at bruge mekanikkeren frem for at experimenterer.
Annonce
Er du i det hele taget klar over, hvad du skal lede efter, og hvordan gløderørene ser ud?
Som Nielsen skriver, så sidder de som rgel hel tæt på dyserne, og er kendetegnede ved at der sidder en lille møttrik på toppen af gløderørerne, en møttrik, der skal tages med en 8 mm top. Denne møttrik holder en lidt kraftig ledning, som går fra rør til rør.
På moderne biler, er der ofte knaldet et plastikdæksel hen over hele motoren. Det skal du smide væk, for at kunne se noget overhovedet.

Med venlig hilsen
ktm

 

De sidder på forsiden af topstykket vandret ind ca i midten , Og er rigtig kedelige og skifte. . Prøv og se om du kan starte de med diesel / æter / bremserens - hva du nu har hvis du kan det når den er kold så skal der nye gløderør til
Jeg ved godt hvordan gløderør ser ud - har jo faktisk købt nye, så jeg kan jo bare se på dem.
Jeg har tidligere skiftet gløderør på andre biler og ved godt hvad det handler om.
Kan bare ikke finde dem på Peugeot'en.
De bruger jo meget strøm, så det kabel der går til dem skal være temmelig tykt.
Har så kikket efter et tykt kabel, når man finder det - og følger det skulle man jo så gerne finde glødrørrene.
De er der bare ikke.

Et autoriseret værksted - ja-jo -
Det er imod mine prinsipper at jeg som tekniker skal have en anden tekniker til at reparere min bil.
Vi har planlagt at køre til Frankrig i bilen på fredag - tror ikke at jeg kan få en mekaniker til at kikke på den inden da.
Så må vi bare køre i den som den er. Der er jo varmere i Sydfrankrig. Dernede er der ingen problemer med bilen, men det opstår så igen når vi kommer hjem. 

Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

Skrevet af Chikitta på 13 okt 2010 17:16
Jeg ved godt hvordan gløderør ser ud - har jo faktisk købt nye, så jeg kan jo bare se på dem.
Jeg har tidligere skiftet gløderør på andre biler og ved godt hvad det handler om.
Kan bare ikke finde dem på Peugeot'en.
De bruger jo meget strøm, så det kabel der går til dem skal være temmelig tykt.
Har så kikket efter et tykt kabel, når man finder det - og følger det skulle man jo så gerne finde glødrørrene.
Har også søgt forrest  og vandret ind i topstykket. Der er mange rør og andre ting, men ingen gløderør eller tykke kabler.
De er der bare ikke.
Er der ingen der har en rigtig service manual på sådan en bil?
Registrerings nummeret er SV 90 409 

Et autoriseret værksted - ja-jo -
Det er imod mine prinsipper at jeg som tekniker skal have en anden tekniker til at reparere min bil.
Vi har planlagt at køre til Frankrig i bilen på fredag - tror ikke at jeg kan få en mekaniker til at kikke på den inden da.
Så må vi bare køre i den som den er. Der er jo varmere i Sydfrankrig. Dernede er der ingen problemer med bilen, men det opstår så igen når vi kommer hjem. 



Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

som mr maggo skriver, de ER der, sidder ikke særligt praktisk mht udskiftning..

men igen de ER der..

frem med værktøjet

du laver det jo selv.... det HELE


Sletskov

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis