hk ?

Jeg har den her 1.8 l BMC diesel med alle tænkelige manualer, MEN ikke eet sted står der oplyst antal HK v. hvilke omdr. og jeg magter sgu' ikke at finde noget konkret på nettet.  Nogen , der kan hjælpe ?.  Oplysninger er til brug, for beregning af skrue.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har den her 1.8 l BMC diesel med alle... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.worldseafishing.com/forums/showthread.php?p=2816209

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Erik

Om den lige har 36 eller 40 hk hvilket lyder meget rigtigt, er ikke alt afgørende - men vigtige tal er vægt - vandlinjelængde - dybde - men endnu bedre ring dog til korsør motorfabrik de kan fortælle dig lige nøjagtig hvad tal de skal bruge for at rette propellen til - du har jo som udgangspunkt bådens fart - og motorens nuværende omdr og du ved hvad den skal op på i omdr....og man ved at en tomme giver ca 500 omdr.

forresten ved du hvor der ligger en katalysator og flyder - mangler en til min bil

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Skrevet af miwi på 15 okt 2010 09:09
Hej Erik

og man ved at en tomme giver ca 500 omdr.

mvh michael

Jeg har lige læst en artikel i et bådblad om Rudes Propeller. Der skriver de at en tomme, enten i stigning eller i diameter, giver 250 omd/m
De skriver også at de normalt har ca. 800 brugte skruer liggende på lager, så mon ikke de ved hvad der skal på og evt. bytte hvis den er forkert.

Samtidig skriver de at ved fuld gas skal den lige akkurat ose en anelse sort.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Kassereren på 13 okt 2010 02:42
BMC 1.8V yder 36Hk.
Manualen angiver at torque = 107Nm 79lbf.ft  10.92kgf.m ved 2400rev/min.
Indsat i formlen HP = torque x RPM ÷ 5252 giver det:
79lbf.ft x 2400 ÷ 5252 = 36Hk (Imperial/US)

Uden på nogen måde at skulle klåge i denne debat, vil jeg dog lige bidrage til forvirringen.

Der er meget stor forskel på effektoplysninger, om det opgives i DIN, som i dag er den mest brugte, og den man regner den effektive og tilstedeværende effekt ud i, eller den opgives i SAE som amerikanere og englændere før i tiden yndede meget. Jeg er lidt bange for at imperial/US fra den tid, som denne motor hører til, er at sammenligne med SAE, som er den effekt man har på svinghjulet, uden nogen form for hjælpeudstyr og transmission. Den effektopgivelse refererer mest til, hvor meget motoren i sig selv er "stresset"

Min Ford Mustang fra 1967 er angivet til at have 225 SAE hk, men kommer den på et rullefelt, vil den næppe præstere mere end 150/160 DIN hk
En Jaguar XJ6 fra 70erne opgives til 245 SAE hk, men har kun 174 DIN hk.

Hvis det også gælder for den BMC diesel er vi nede på noget der måske snarere handler om 27-30 DIN hk. Jeg aner intet om det har nogen betydning for dimensioneringen af skruen, men har det betydning, tror jeg man skal glemme alt om antagelser og gisninger og vente på, at man kan få nagelfaste oplysninger.

Det jeg husker disse og andre gamle dieselmotorer for, er ikke voldsomme og sprudlende præstationer

Med venlig hilsen
ktm

takker for alle svar, det må nok vente med bestilling af skrue til båden er oppe og kan måles, jeg har prøvet ved korsør, de skal ha' så mange oplysninger om motoren, man skulle tro de havde prøvet sådan en før. Nå jeg kan jo prøve Rudes.
Til Miwi desværre ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis