Skrevet af Kassereren på 13 okt 2010 02:42
BMC 1.8V yder 36Hk.
Manualen angiver at torque = 107Nm 79lbf.ft 10.92kgf.m ved 2400rev/min.
Indsat i formlen HP = torque x RPM ÷ 5252 giver det:
79lbf.ft x 2400 ÷ 5252 = 36Hk (Imperial/US)
Uden på nogen måde at skulle klåge i denne debat, vil jeg dog lige bidrage til forvirringen.
Der er meget stor forskel på effektoplysninger, om det opgives i DIN, som i dag er den mest brugte, og den man regner den effektive og
tilstedeværende effekt ud i, eller den opgives i SAE som amerikanere og englændere før i tiden yndede meget. Jeg er lidt bange for at imperial/US fra den tid, som denne motor hører til, er at sammenligne med SAE, som er den effekt man har på svinghjulet, uden nogen form for hjælpeudstyr og transmission. Den effektopgivelse refererer mest til, hvor meget motoren i sig selv er "stresset"
Min Ford Mustang fra 1967 er angivet til at have 225 SAE hk, men kommer den på et rullefelt, vil den næppe præstere mere end 150/160 DIN hk
En Jaguar XJ6 fra 70erne opgives til 245 SAE hk, men har kun 174 DIN hk.
Hvis det også gælder for den BMC diesel er vi nede på noget der måske snarere handler om 27-30 DIN hk. Jeg aner intet om det har nogen betydning for dimensioneringen af skruen, men har det betydning, tror jeg man skal glemme alt om antagelser og gisninger og vente på, at man kan få nagelfaste oplysninger.
Det jeg husker disse og andre gamle dieselmotorer for, er ikke voldsomme og sprudlende præstationer