Påforing på spær med spærtræ.. hvordan?

Hej..

Jeg står og skal til at renovere min 1. sal..

Jeg vil købe noget 250mm spærtræ, så jeg kan få isoleret med 300mm..

Planen er:

At smide 45x250mm spærtræ på siden af de "orginale" spær som er 5x5/4"

Mit spørgsmål er så...

Hvordan ville i påfore spærtræet?

Det bliver ikke et langt stykke da det skal gøres inde fra så bliver: 3.60 og 2.70m stykker som bliver sat sammen i enden..

Jeg havde tænkt mig at sætte det "nye" spær ca. 5cm nede for at få ventilationen, samt så ville jeg på undersiden af de gamle spær smide en vinkel pr. 1m for at "holde" det sammen udover de 100-120mm skruer jeg vil sætte pr. 30cm ca.

hvor der så skal 250mm iso, dampspærre og en regel på den flade side, 50mm iso mere på den varme side og derefter 1 el. 2 lag gips.

Er det en fremgangsmåde i ville kunne anbefale?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det bare er i forbindelse med renovering af 1.salen, ville jeg da bare skyde dem sammen med de eksisterende spær pr. 300 mm med 2 x 98 mm galv skudsøm.

I stedet for en regel ville jeg benytte 45 x 45 forskalling, eller er fremgangsmåden helt okay.
Koludabyg, Jamen er det nok til at gøre de gamle spær ikke skal "bære" de nye?

Samt hvad siger du til samlingen af 3.60 og 2.7'er stykker?

Skudsøm var også en mulighed..

Tænkte bare at regel var nemmere, men kender ikke pris forskellen på regel og 45x45 forskalling?


Takker for det hurtige svar.

Be Smart - Not Stupid..

Når spæret og opretningen er skudt sammen, så kan spærene bære en hel del mere.

Til formålet er det okay at dele dem som du skriver, det mest optimale er selvfølgelig at forskyde samlinger henover taget, feks. 1/3 del oppe og nede forskudt, eller ville jeg dele dem over evt. hanebånd i spærene.

45 x 45 regler skulle gerne være ca. ½ pris af en regel.
Koludabyg, Jamen så bliver de bare skudt sammen pr 20-30cm.

Jeg kunne måske evt. skiftevis bruge 3.60 og 2.70 i bunden? de 3.60m stykker rammer ca. 30-40cm over hanebåndene, det er netop de mål pga. jeg gerne ville over hanebåndene..

Jamen problemet med 45x45 er at jeg ikke har så meget at skrue gipsen på, jeg vil netop skrue gipsen direkte på reglen, for at "spare" forskallingen, da jeg helst ikke vil tage for meget af 1.salen, samt at spare tiden med forskallingen..

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Okay super.. Ville have det bedst med St bruge spærtræ.. ,

Hvordan ville du oprette de nye skunk stolper, sætte dem op under de gamle spær og samtidig skrue dem ind i siden på de nye? Regner med 5x5" skunkstolper så de ser ud af noget da de nok blivet synlige..

På forhånd tak

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Ja, men også dyrere.

Hvis de er synlige, ville jeg da lave et tappet stoleværk foran den skunk der bærer/stabilisere spærene, så kan stoleværket nemt fastgøres uden synlige skruer til forskallingen på den bagved liggende skunk.
Tappet stoleværk, den skal jeg lige have formuleret bedre..

De skunkstolper som er der nu sidder ca. 150-170cm inde, så de skal rykkes ud og derfor der skal laves nye.. de nuværende tror jeg ikke er særlig bærende samt det er lavet af noget som ligner 4x4" rundtømmer.. nogle af dem sidder løse i bunden osv.

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Skal monterer en markise på spær med spærbeslag men der er ca. 30 forlang imellem det første og det sidste spær der skal bruges, for at markise beslag sidder med rigtige afstand. Kan man skrue nogle reglar uden på hinanden for at opnå den rigtige afstand. det bliver så ca 15cm. tømmer ekstra på hver spær.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis