Bor i mursten + hård beton uden slag?

Hej folkens.

Jeg har hørt der findes nogle bor så man kan bore i beton og mursten uden slag med de rigtige bor.
Jeg har blandt andet hørt om mærket hawera men har ikke kunne finde noget specielt om hvor jeg kan købe en kasette med en 10 stk i eller noget.

Er der nogen som ved hvor man kan købe bore som er så skarbe at de kan bore i beton og armeret beton uden man har slag i sin boremaksine og er der nogen som ved noget om de der hawera og hvis ja hvad. Godt eller skidt?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og nej.
Til mursten kan man købe nogle gode murbor. irwin masionary bruger jeg selv. de er vist ikke beregnet til det men det går fint nok. man kan også få nogle beregnet til det men jeg er fint tilfreds med mine irwin.

til beton er svaret ja og nej. små huller bores med slag på et SDS plus bor fra en borehammer.
Til huller fra 20mm og op kan man benytte diamant bor, disse benytter ikke slag men skal vandkøles og er ikke billige.

Jacob
Irwin laver nogle ganske fine bor, jeg bruger aldrig andet. Har arbejdet i byggemarked i syv år og i løbet af den tid prøvet flere forskellige mærker/sortimenter af, Irwin er bestemt af det bedre.

Lad endelig være med at købe en pakke med 50 bor for en tyver i Harald Skrald - de holder to min... Bare et eksempel, men bor og bits må man ikke spare på!

De bor som Jacob Antenne nævner er deciderede murbor og kan også sagtens bruges i en blød beton. Skal du ha´ toppen af poppen køber du bor fra Hilti... De er så sikre på deres kvalitet, at de ofte bare bytter dem uden at kny hvis du ikke bevidst/beviseligt har voldtaget dem. Hilti = så er vi ovre i SDS-systemet/borehammer...

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Borer man først i beton med sine murbor vil de miste noget af sin skarphed til at bore i mursten.

Jacob
Er næsten totalt begynder gør det selv man så hvad er det lige SDS er???

Og angående Harald og hjem og fix osv... jeg ville ALDRIG nogen sinde købe noget værktøj der.
Det er som du selv siger... Pris og kvalitet. De hurtige ting henter jeg i bauhaus, men har et princip om at jeg gerne vil betale lidt ekstra og så være sikker på kvaliteten er iorden istedet for det billige fra harald som du bruger 1 gang og smider ud så mange af mine ting køber jeg over nettet.
Vil hellere give 500 kr for et sæt bor som så holder i 5 år end 50 kr for et sæt som holder til 1 opgave.

Grunden til jeg spørger er fordi jeg har en akku maskine og har snakket med en makker om bor for i bund og grund ville jeg kune have brug for en el boremaskine til når jeg skal bore i beton og sten. Og det gør jeg så lidt at jeg synes det ville være en skam at bruge 1500 kr eller sådan noget på en maskine som kun bliver brugt ganske lidt og så sagde han at han selv havde de der hewara bor og de var så skarp at man kunne bore med en akku maskine uden slag og de ville stadig bore sig vejen igennem og så tænkte jeg jo at det var måske en ide at give et par hundrede for dem og så spare en el maskine.

Det jeg primært har brug for er små huller til max 10mm vil jeg sige.
Når der skal nogle skruer i en væg til at hænge en knagerække eller andre ting op.

Men jeg vil lige bruge tiden lidt til at søge på nettet efter Hilti og Irwin.

Men vend endelig tilbage med hvad i mener jeg har brug for.
Og tak ind til videre for jeres svar
For at svare på dit sidste spørgsmål; du vil aldrig kunne bore i armeret beton uden slag. Ikke med almindeligt grej til almindelige mennesker med almindelige penge... ;-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Annonce
ha ha ok... Får nok heller ikke lige brug for at bore i armeret beton, men hvis man nu kunne få noget der ville det jo ikke være dårlig. Men ved ihvertfald jeg får brug for at bore i sten og nok også lidt beton
Måske hvis i kunne smide et linkt til noget i mener jeg kunne bruge...
Se denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/25/aft/159787/afv/topic

Bent.
SDS-systemet er specielle bor som kun passer i SDS-maskiner. De kan kendes på at der er riller i bunden af skaftet + at de "klikkes" på plads, i stedet for at spænde dem som i en trad. borepatron.

Her kan du se SDS-skaftet tydeligt: http://www.hilti.dk/holdk/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?lang=da&nodeId=-222919

Grundlæggende findes der to typer beton; letbeton og jernarmeret beton. Til det første kan du sagtens bruge alm. bor samt akkumaskine, men til jernbeton kommer du (efter min mening!) ikke uden om en decideret borehammer. I handlen fås såkaldte "beton"-bor til alm. boremaskiner, men de er (igen, efter min mening!) intet værd. De "fedter" bare i hullet, bliver varme og blå og er lige til at kassere.
Så du er nødt til at definer den type beton det handler om, og så handle ud fra det...

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Man kan sagtens købe værktøj både i Harald Skrald og Jern og Fisk, men du skal vide hvad du går efter! De sælger jo både deres eget no-name-kina-skrammel (hold dig fra det) - men også mærkevarer som Bosch, Bacho m.m.

Så længe du ved hvad du skal ha´ (læs: ikke har brug for råd/vejledning, det er jo discount på alle måder ;-)) og kender til mærkerne, kan du faktisk spare en del penge kontra Silvan, XL o.s.v.

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis