PVL fra JO-EL - kvalitet?

Er der nogen der kender kvaliteten af PVL installationsledning fra JO-EL?

Er vant til at bruge ledning fra NKT, så hvordan er ledning fra JO-EL i sammenligning?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved er JO EL  blot et firmanavn, kablerne er stadig NKT.
Skrevet af Håndværkeren på 11 okt 2010 18:48
Så vidt jeg ved er JO EL  blot et firmanavn, kablerne er stadig NKT.

Ok, isåfald er kvaliteten jo nok okay.

Har nemlig set på kabel hos bla Harald-Nyborg, og der står intet på det, så hvor det lige kommer fra og om det er god nok kvalitet kobber ved jeg ikke, så vil derfor ikke bruge det.
Undskyld men det er altså noget pjat... kabel fra Harald lever fuldt op til lovens krav, og kan fuldt ud bruges til alle de formål som man normalt bruger sådan noget kabel til - ikke alt fra Harald er godt, en del af deres værktøj er simpelthen for usselt, men de LK produkter og det kabel som de sælger er altså det samme som alle de andre har på deres hylder

JO-EL er som andre skriver bare et navn, det er bare bare en måde at genpakke ting fra LK, NKT osv. osv. og så sælge det til overpriser i byggemarkeder som Silvan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fint nok...om det er noget pjat eller ej ved jeg ikke..ikke alt der er godkendt behøver være god kvalitet....kig engang på meget af det tavlemateriel der sælges i HN...det er måske godkendt, men det er ikke noget man bør have i sin husinstallation - netop derfor jeg spørger, hvis nogen skulle vide hvem der laver PVL'en fra HN. Synes nemlig der er forskel på ledningerne/isoleringen, hvis man tager en PVL ledning mærket NKT og sammenligner med HN's, men hvis "eksperterne" herinde mener at vide at de kommer samme sted fra, så er det jo nok ok....forhåbentlig også når det har ligget i husinstallationen om 30-40-50år.

Og JA, de LK produkter der forhandles kommer ihvertfald samme sted fra.....hvilket man også kan se på producentnavnet, men det er sgu svært at se hvor en noname ledning kommer fra.....den kan lige så godt komme fra lavpris Kina.
Annonce
Jeg mener bestemt også at man skal forholde sig kritisk til kvaliteten af de produkter man køber, men det gælder bare også den anden vej - alt for ofte betaler man en alt for høj pris for noget som dybest set er noget billigt skrammel eller hvor man kunne have fået det samme produkt til en langt lavere pris - mange at de ting som du køber til en høj pris og hvor du tror kvaliteten er fantastisk, jamen de er skam også "made in china" ofte lavet på samme fabrik som det billigere produkt som konkurrenten sælger som "no name"

Installationskabel... du skal gøre det som giver dig en god mavefornemmelse, hvis du synes at NKT bare er sagen så skal du ikke spare et par kroner pr meter... for mig personligt er det nok at HNs kabel er PVIKJ, dvs. at det må bruges til indmuring, nedgravning osv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja...nogle ting er det samme uanset om det er no name eller ej, men mht PVL ledning så kender jeg ikke til hvor det HN sælger produceres, og vil nødig have noget skidt ind i husinstallationen. Mon ikke jeg finder noget fra NKT...om ikke andet må jeg jo kontakte LM og købe det hos dem.

Mht PVIKJ, så står dette for "plastviklet installationskabel med jord" (plastisoleret kabel med jord, der anvendes til faste elinstallationer). Idag må kabler med denne betegnelse gerne nedgraves, men ikke alle må indstøbes i eks beton(vibreret), mens de gerne må indmures i vægge.
Der er dog desværre en del mennesker der går ud i byggemarkederne og køber en light version i installationskabel, der dog ikke hedder PVIKJ, men de bruger alligevel denne til nedgravning, indmuring osv....og der skal man passe på, for disse kabler er normalt ikke godkendt til det brug.

de kabler der sælges i HN er godkent,men er tykke og besværlige som kabler fra nkt var for 20 år siden,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis