Hvordan fjerner man blyantmærker?

Hej!
Ja undskyld det lidt åndsvage spørgsmål, men det er alligevel lidt vigtig for mig.
Jeg har fået nogen rigtig pæne køkkenskabe, men soklerne i spåntræ var ubruglige, så jeg købte nogle lækre brædder og samlede dem med svalehalesamlinger. For at holde styr på alle de her næsten ens stykker træ så mærkede jeg dem op,x1-y1,x2-y2 og så videre. Og det var altså på ydersiden, overbevist om at det ville være let at fjerne,-der skal jo altid slibes lidt. Men det er ligesom om at sandpapiret bare ryster blyantstøvet nedad til endnu større streger. Ok, det er nede i gulvhøjde, men jeg har altså brugt flere timer på at lave blærede sokler og så står der x'er og y'er hele vejen rundt.
Og nej de skal ikke males, for så kan man ikke se min flotte samlinger, kun oliebehandles.
Mvh
Helle på Møn

PS Jeg kan godt høre, hvis i griner!

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om du har prøvet det, men noget så simpelt som et stykke blødt viskelæder har jeg ofte succes med .
Jo, det prøvede jeg aller først. Det fedtede bare ud.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Måske kan det vaskes af med vand og grundrens.
Men du kan osse prøve et pudse lidt mere, med grofr sandpapri, måske korn 80, og slutte af med korn 180.

Hvad er det for en træsort?
Det vil jeg prøve i morgen. Det er lyst lærketræ, -hvad 'lyst' så end betyder. Men lækkert det er det ;-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også