Valg af emhætte, lyddæmper, rør etc.

Hej derude

Valg af emhætte
Vi er efterhånden langt med vores nye køkken, men det har vist sig, at valget af emhætte er det ubetingede sværrest

Vi går efter en firkat-model og har kig på: Gerson/Falmec Altair alternativt Franke Planar
Er der nogen der har erfaringer med Falmec? Den virker umiddelbart bedst af de to.

Kogepladen er ca 80 cm og emhætterne 40-60 cm - er det noget problem i forhold til effektiviteten?

Tilslutning
Jeg har ikke mulighed for ekstern motor, men kan se, at man kan købe en lyddæmper til emfanget? Hvordan virker det? Hvor monteres det?  Virker det?

Jeg kan køre stort set direkte op i taghætten - godt 3 meter. Skal jeg vælge isoleret flexrør 150 mm. eller 160 mm spirorør? Skal røret i så fald isoleres, og hvordan laves overgangen fra emhættens 150 mm til rørets 160 mm?
Taghætten er af ældre dato, og har ikke kunne finde nogle fittings til at fastgøre rør/slange. Hvad gør man så? Skummer mellem rør og taghætte?

Håber I vil svare på en eller flere af mine spørgsmål.

På forhånd tak

Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at en lyddæmper kun kan bruges sammen med ekstern motor, da den skal sidde på røret/slangen mellem motor og emfang. Men hvis du har 3 meter op til taghætten, kan motoren så ikke sidde lige under taget skruet fat i spærene. Det gør min.


Lyddæmperen er et rør der skal monteres før en extern ventilator, det hjælper ikke at monterer den oven på en emhætte, så er det kun fuglene der får fornøjelse at den.
Og hvormeget "larmer" sådan en emhætte egentlig, måske billigmodellerne men køber du en kvalitets hætte skulle det problem være løst.

V.h.  Håndværkeren
Grund regel: så lidt flex slang som muligt. der er meget vindmodstand i det.
Du spoerger om roeret skal isoleres. Det skal det.
Da jeg monterede emhaette skete det liger foer jul, og jeg havde ikke tid til at isolere foer der skulle laves julemad.
Resulltatet var at al dampen fra madlavningen blev fortaettet til vanddraaber da det kom op i det uisolerede kolde roer, saa det dryppede ned i maden igen.
(maaske skulle man tage patent paa den vandbesparende opfindelse det er at bruge uisolerede roer til emhaetter)

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis