Telefonledning - hvor mange ledere??

Er ved at trække ny telefon i hele hytten .....ved godt det er forældet, men laver det alligevel. Mit spørgsmål er bare hvor mange ledere skal der være i kablet....er 4 stk nok?

Normalt bruger man jo kun 2 ledere, men vil gerne at det også kan bruges til andet såfremt jeg får brug for det.

Kan se Biltema har telefonledning med 4 ledere...er dette ledning okay at trække til installationen eller skal jeg vælge noget bedre...og hvis ja..hvor finder jeg det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt ret i at fastnettelefon er forældet. Træk noget pds kabel i stedet, så kan du bruge det til netværk når du ikke gider telefonen mere.

Jeg har en del fliser på loftet du kan købe af mig når du skal have renoveret badeværelset - de er fra 70'erne, samme årti som fastnettelefonen var super moderne!




/ Claus

Skrevet af ClausHillker på 11 okt 2010 13:34
Du har helt ret i at fastnettelefon er forældet. Træk noget pds kabel i stedet, så kan du bruge det til netværk når du ikke gider telefonen mere.

Jeg har en del fliser på loftet du kan købe af mig når du skal have renoveret badeværelset - de er fra 70'erne, samme årti som fastnettelefonen var super moderne!



Som jeg skrev så JA, jeg ved godt at fastnet telefoni uddør og at det IKKE er moderne, men når hytten er skilt ad alligevel, så betyder det NADA at trække det.

Jeg vil derfor stadig gerne høre om nogen kan give mig et svar på mit første spørgsmål ang antal ledere og hvilket kabel osv?

Jeg trækker skidtet i rør, så kan altid skifte det ud igen på et senere tidspunkt, men vil gerne sikre mig at eks internet kan tilkobles hvis det nogensinde skulle blive nødvendigt gennem telefonkablet, og der er 2 ledere jo i hvertfald ikke nok.

Og nej....de fliser du har, må du godt beholde.....dem kan du kaste efter konen.
Telefonkabler er så vidt jeg ved altid 4 leder, men der bruges kun 2.

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1116
Skrevet af akselj på 11 okt 2010 18:41
Telefonkabler er så vidt jeg ved altid 4 leder, men der bruges kun 2.

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1116


Jeg tror også der skal være 4 ledere i et normalt kabel, men det er muligt at finde en del telefonkabler med kun 2 ledere, så derfor vil jeg lige være sikker. Mange steder ligger der kun 2 ledere, og det er ok til telefon, men skal man have noget mere kørende i kablet, så er der jo ikke plads, så det vil jo være dumt kun at trække et 2 leder.

Jeg ser om jeg kan finde et 4-leder et sted, hvor kvaliteten er ok.....nogen der evt ved hvor?

Som andre siger, træk noget netværkskabeli stedet, f.eks. cat6 som kan fås for en billig penge eller cat5E som er endnu billigere

Her er så 8 ledere, men du kan jo bare nøjes med at bruge 2 til telefon, og vil du så senere træde ind i det 21 århundrede jamen så har du kablet til det
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af frw på 11 okt 2010 21:36
Som andre siger, træk noget netværkskabeli stedet, f.eks. cat6 som kan fås for en billig penge eller cat5E som er endnu billigere

Her er så 8 ledere, men du kan jo bare nøjes med at bruge 2 til telefon, og vil du så senere træde ind i det 21 århundrede jamen så har du kablet til det


Har allerede netværk ført rundt for sig selv, så det bliver nok ikke aktuelt at skulle bruge telefonkablet til dette, men det kan dog godt være jeg alligevel vælger et netværkskabel og så bare trækker det som telefonledning.

Hej
I gamle dage ( KTAS ) trak telefonfolk altid 3 leder(gul/blå/rød) fordi så havde de nok til at lave en "dobbelt relæ omstiller" - hvis det skulle være rigtig vildt trak de en 5 leder´, så kunne der nemlig være 2 numre på samme kabel.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Har af en bekendt fået et signalkabel med 3 ledere i som er hver Ø 0,5. Lederne er ikke enkeltledere, men består af flere kobbertråde.

Vil et sådant kabel ikke kunne bruges til telefon eller skal det være enkeltledere?
Skrevet af gumbas på 20 okt 2010 15:43
Har af en bekendt fået et signalkabel med 3 ledere i som er hver Ø 0,5. Lederne er ikke enkeltledere, men består af flere kobbertråde.

Vil et sådant kabel ikke kunne bruges til telefon eller skal det være enkeltledere?

det vil fungere helt fint.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis