10mm til 12mm hul - hvordan?

Hej

Jeg har et lille dumt problem, jeg var så smart at bore 10mm huller for herefter at erfare at de rundstokke jeg skal have i hullerne er 13mm.

Nu vil jeg gerne bore 10mm op til 12mm, men de 2 huller jeg har øvet mig på er ikke blevet videre pæne, flossede i kanten. Det skal lige siges at det er et gammelt trægulv så derfor skal resultatet være flot.

Hvad kan man gøre? Træet flosser jo for et godt ord, noget skal være skarpt tror jeg

Det var et 12mm dyvelbor og det var ikke lige sagen

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En klasikker må jeg sige.
1. Du finder nogle rundstoke med diam. 10 mm.
2. Du propper hullerne til igen og borer med et 13mm bor.
Det bor du du har brugt til de nuværende huller må være et Førstner-bor eller lign.
Ja det var et forstnerbor.

Gaab... mand et arbejde, jeg har 50 huller i gulvet

Kan man måske få noget til en overfræser?
En hulpipe måske med indvendig slibning... måske man kan klare det sådan? altså så man lige skærer toppen af træet over så flosser det ikke.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Det kan måske lære dig at gøre det rigtigt næste gang. :o)

Men formålet med at proppe hullerne igen er at få et sted at sætte borespidsen.
Du kan bare skære småklodser af en fyrretræsliste med et diagonalmål på ca. 10,5 mm.

Men ellers er det jo en simpel sag at dreje rundstokkene ned til 10mm. Men de må ikke være meget længere end 20 cm. Tror jeg.

Eller du udstøber hullerne med bly eller asfalt.
Har du prøvet at bore et 12 mm hul i en krydsfinerplade eller tilsvarende. Lægge det henover det hul du skal have boret op og bore igennem. Så har du en støtte til at holde boret, du kan bruge sneglebor, pladebor etc. Du mangler noget at styre efter når du borer op, og der kan pladen hjælpe dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis