Røggas

Hej alle

Vil lige høre om røggas fra fyret er farligt? Kan man f.eks. lede varmen fra sit aftræk til fyret ud i sit drivhus eller er der mange giftstoffer i røggassen? Det vil jo være lig med gratis opvarmning i vinterperioden.

Jesper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra Gas? Vil skyde på at det er alt for fugtigt, men egentlig forholdsvist rent. Jeg tror det bliver en klam fornøjelse hvis du lukker det ud i et drivhus.
Ja, det er fra gas. Du har ganske ret i at det er meget fugtig, men det er planterne i drivhuset kun glade for. Jeg kan jo evt. lave en anordning så jeg kun leder det ud i drivhuset når der er brug for varmen. Når jeg stikker næsen ned til aftrækket lugter det meget af gas, men er det ensbetydende med at det også er giftigt?
Vil nu ikke give dig ret i at planter i et drivhus er glade for fugtig luft. Det er grobund for svamp. At der tit er fugtigt i et drivhus er ikke ensbetydende med at det er til planterne bedste - det er blot tegn på at de vokser.

Er ikke sikker, men mener at gas er tilsat et middel for at man skal kunne lugte når der er udslip og det er ret sikkert det du kan lugte i røggasserne. Om det er skadeligt skal jeg ikke kloge om.
Det der nok er giftigst i røggassen, er kulilte.
Hej tmeldgaard - det kan jeg nok godt give dig ret i. Der kan også blive for fugtigt. Jeg kunne bygge drivhuset op mod væggen, så aftrækket sidder i hjørnet af drivhuset og derefter monterer en 90 graders bøjning med en ventil på. Derefter fører jeg aftrækket ud af drivhuset igen. Så kan jeg selv åbne og lukke ventilen i drivhuset når det er nødvendigt. Er det for omstændigt og måske endda usundt for husmuren?

Men først og fremmest vil jeg lige kontakte HMN og spørger om der er nogle farlige stoffer i røggassen.
Annonce
Hvis du leder røggassen ud i drivhuset skal du lufte grundigt ud inden du går ind, kulilte er forbandet farlig.
Hej.

Tja, nu skriver du ikke hvilken type fyr du er ibesiddelse af. Menn, hvis vi ser bort fra eventuel personskade/død ved ophold i drivhuset vil du sikkert også opleve at planterne går ud p.g. af et alt for højt kulilte indhold. Alt i alt, en rigtig dårlig ide.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis det er praktisk muligt, var det bedre at lede restvarmen fra fyret igennem et uisoleret metalrør, som går gennem drivhuset. Så virker det som en radiator, men du skal være opmærksom på, at det ikke bliver fyldt med kondensvand.
Den med at ledes dunsterne direkte ud i drivhuset, ville jeg ikke turde.
Igennem tiderne er der mange der er kommet af dage pga kulilte fra bl.a. gasovne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis fyret er ordentligt indstillet laver det stort set kun co2 og vand, det laver ikke kulilte, sjovt nok lever planter netop af co2 og vand og producere ilt så de vil nok have det fint hvis ikke der bliver for fugtigt, man skal bare huske at der ikke er noget ilt i røggassen, dvs. du kan ikke ånde i drivhuset men det kan ordnes med udluftning inden man går ind (et advarselsskilt på døren ville være på sin plads )

Dr_Lyn
Hej allesammen
Tak for de gode svar. Jeg gør nok bedst i ikke at lede røggassen direkte ind i drivhuset. Det er nok billigere og lettere at anskaffe sig en lille petroliumsovn til de kolde måneder.
Kan man måle om gasfyret producerer meget kulilte og dermed om det er indstillet korrekt?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis