lodning - ej elektronik. valg af brænder

Har brug for at lodde nogle ting - bl.a. en zink tagrende - og mens jeg er i gang vil jeg også gerne lodde nogle små bolber på bagskærmen på en bil - der er tale om ganske små rust bobler som jeg har pudset af så der er ren metal - frem for at bruge 2-komponent "plastik" tænker jeg at det er bedre at lodde og pudse op og male - hvilken type loddetin skal man benytte ? - kan man benytte standard loddetin med blanding af tin og bly til at lode på jern ?

Hvilken brænder er god til formålet ? - jeg var i bauhaus og må ærligt indrømme at deres brænder sæt virkede lidt "kina" agtig - kan sikkert godt bruges men....jeg har en aroco brænder liggende fra da jeg lagde tagpap på - der er af ok kvalitet - brænde hovedet er dog alt for stort - dvs. jeg har en højtryks regulator, slange, og håndtag af mærket aroco - den har justerings håndtag til regulering af gas mændge - brænde hoved er dog ikke velegnet da det er til tagpap (50 mm) - så vidt jeg husker skal jeg vel bruge noget i størrelsen 19 eller 22 mm ? - hvor kan jeg købe et hoved i den størrelse af mærket aroco ? (håndtaget er oprindeligt købt hos værebro trælast, men kommer ikke lige dagligt forbi der så ved ikke om de stadig forhandler mærket)

Jeg har for en del år siden arbejdet hos TDC hvor jeg bl.a. loddede bly muffer - her er temperaturen kritisk da man risikere at smelte muffen - jeg har dog ikke prøvet at lodde i mange år og slet ikke på jern eller zink - men det er vel samme princip - zink / jern burde vel være nemmere da de har højere smelte punkt.

Hvis I i øvrigt har gode råd om projekterne høre jeg gerne.

            

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
til tagrende lodning skal du bruge en "loddebrænder" med "loddehoved"
en økseformet kopperklods. til at smelte loddetin."
den er sikkeret god til bulelodning.
i stedet for kitning.!
Du skal bruge en blæse lampe. harald nyborg har en. den virker fint til vandrør. Men jeg ved ikke om den er for lille til dit projekt. ellers kig på easy-jet blæselampe eller express blæselampe.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Problemet med at lodde på jern, er man bliver nødt til at bruge loddevand, eller andet flux middel, og det får metallet til at ruste.
Jeg ville foretrække at give det noget rustomdanner, eller sandblæse med en punktblæser.
Og så grunde spartle (hvis nødvendigt) og male.
http://www.thansen.dk/product.asp?c...2027215857

Førhen brugte man noget der kaldtes karoseritin, til større udfyldninger.
Man startede med at varme metallet forsigtig op, med en autogenbrænder, derefter smurte man noget fortinningspasta på med en klud, så kom tinnet på, det varmede man så det dryppede ned på metallet, herefter varmede man lidt igen, og udglattede med en træ spartel.

Men hvis du vil lodde tagrender, skal du også have en lodddebolt, som nævnt i det andet indlæg.
http://www.google.dk/imgres?imgurl=...19&bih=727
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også