Gulv plus gulvvarme i køkken

Hejsa alle. Er ved at skal have lavet gulvvarme i mit køkken på omkring 20 m2. Har brækket gammelt gulv op og er pt nede vd betonen. Mit spørgsmål er nu: skal jeg have betonen op, eller er de 12 cm der er nu at gøre godt med nok? Havde en bygningskonstruktør nede igår som sagde de 12 cm var nok, og vi sku lægge sondulitt climate, net, gulvvarme, beton og derefter klinker. Alt dette på bare 12 cm en anden jeg har snakket med siger at dette absolut ikke er nok i det han mener der for det første skal isoleres bedre, og at der skal være ca. 10 cm beton over gulvvarmen til at fordele varmen rundt??? Hjælp mig med hvad der er det rigtige at gøre?? Er meget forvirret P.s. huset et fra 1963 hilsen Kristensen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der kan hjælpe???
Åbenbart ikke.. Men jeg læste om gulvvarme på nettet for nogle år siden.. Fordi vi boede til leje et sted hvor gulvvarmen var i striber... altså for langt mellem varmerør.

Jeg fandt i hvert fald tegninger over mål på dybde og hvor langt de skal ligge fra hinanden.

Søgte lige på "gulvvarme" over google og fandt dette.. ser ud til det er værd at læse når man har et gammelt hus.

her søgte jeg på gulvvarme beton

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa Kristensen7

Din bygningskonstruktør har ret, 12 cm er nok, men det kommer også an på hvad der er under det beton du skriver du er nede ved.
Hvis den beton kun er nogle cm tyk og ligger oven på sand eller jord bliver det noget ...juks.
Kan du ikke prøve at lave en prøveboring i det beton et sted for at se hvad er er nedenunder. Er der isolering er sagen klar, men sand/jord må du i gang med at brække det op og grave ud, så du kan få plads til 300 mm flamingo, radon spærre, 12 cm beton med rionet og gulvvarmeslanger osv. Personligt ville jeg ikke gå så højt op hvor tyk isoleringen er neden under, hvis du finder noget.
hej hr.herluffe

Det kan jeg allerede nu fortælle dig.

Der er ca. 15 cm beton. Nedenunder betonen ligger der en masse sten som var man på stranden
Hej Kristensen

En masse Sten = datiden kappilar brydende lag. Tjae så er det vel op til din egen samvittighed og pengepung om du vil lave et gulv af 27 cm beton med gulvarme eller leje opbrydnings hammer, container osv. og gå igang med at lave det rigtigt.
Annonce
Hej Kristensen

En masse Sten = datiden kappilar brydende lag. Tjae så er det vel op til din egen samvittighed og pengepung om du vil lave et gulv af 27 cm beton med gulvarme eller leje opbrydnings hammer, container osv. og gå igang med at lave det rigtigt.
Ja okay. Men er der noget negativt ved IKKE at hamre det op?? med hensyn til isolering osv?? Har ikke en skid forstand på det.

Ved bare at jeg gerne ville ubdga det arbejde med at hamre op og køre væk

Negativt..hmmm tror godt jeg ved hvor du vil hen. Det negative er jo at du sender varme ned i jorden og det koster penge.
Hvis jeg skulle lave det ville jeg lægge noget isolering i form at 20-40 mm flamingo oven på betonen. Det er bedre end ingen ting.
Gulvet kan sagtens holde til personer selv om det kun er 8 cm tykt når du har Rionet i. Varmeslanger ville jeg lægge med 20 cm afstand. Man kan købe nogle plastik fødder til at klikke på rionettet så nettet og varmeslanger kommer lidt op i betonen, men pas på det ikke kommer for højt op når du kun bruger 8 cm beton, så bliver der varme og kolde steder henholdsvis mellem varmeslanger og ovenpå varmeslanger.

Husk kantisolering på 10-20 mm. Kantisolering er op ad muren således at dit nye beton gulv ikke får forbindelse med muren. Det optager varmebevægelser og forhindre alt for meget varme forsvinder gennem murerne.


okay..

men ham manden vi havde nede sagde at han ville gøre følgende:
1 - ligge sundolitt climate isolering på beton
2 - net
3 - gulvvarme
4 - beton (evt. et lag net oven på gulvvarmen for at lede denne rundt )
5 - klinker.

Problemet er nu bare at jeg har undersøgt med denne CLIMATE, og den er 5 cm.

Har i dag snakket med muren, og han ser helst at han har 6 cm til betob og klinker.
Eftersom jeg kun har under 12 cm til det hele, og vi pt. er på 11 cm., tja så har jeg sku et problem da vi stadig mangler net og slanger

Andre alternativer? Har set man kan få sundolitt plader ned til 10,20,30 mm, men de er jo ikke så isolerende som denne climate.
Kristensen7 skrev den 11-10-2010 21:15:31

okay..

men ham manden vi havde nede sagde at han ville gøre følgende:
1 - ligge sundolitt climate isolering på beton
2 - net
3 - gulvvarme
4 - beton (evt. et lag net oven på gulvvarmen for at lede denne rundt )
5 - klinker.

Problemet er nu bare at jeg har undersøgt med denne CLIMATE, og den er 5 cm.

Har i dag snakket med muren, og han ser helst at han har 6 cm til betob og klinker.
Eftersom jeg kun har under 12 cm til det hele, og vi pt. er på 11 cm., tja så har jeg sku et problem da vi stadig mangler net og slanger

Andre alternativer? Har set man kan få sundolitt plader ned til 10,20,30 mm, men de er jo ikke så isolerende som denne climate.

 Jeg ved godt det er nogle år siden, men hvad endte du ud med at bygge.
Jeg står i ligende situation, dog med kælder under , dvs jeg bygger på etageadskillesle.
Gik du efter
1.Sundolitt
2. Rør
3.Rionet
4.Beton
5.Klæb og fliser ?


MVH
ZP
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis