1 på 2 (eller rettere - listebeklædning)

Jeg har hus i Sverige, og heroppe beklæder folk mest deres huse med listebeklædning. I det fleste tilfælde jeg har set det, er det et 1x6" bræt, med en 1x2" liste, og så malet med Falu Rödfarg (slamfarve).

Jeg skal derfor til at beklæde huset med denne løsning. Det bliver sådan at kernetræet kommer til at vende ud ad på både bræt og liste, da det er den religion jeg tilhører. Min lokale træmand sagde endog at toppen af træet skulle vende ned ad, idet denne ende ikke var så modtagelig for fugten nedefra (som f.eks. sne).

Anyway - alle taler om at man skal huske at skære bunden i en vinkel på en 15-25 grader, før beklædningen monteres.

At der skal være vinkel i bunden giver god mening, som "drypnæse", men hvad er årsagen til at man ikke blot lader beklædningen hænge med et par cm, og så til sidst skærer bunden med rundsaven. Det er vel blot at sætte et bræt (eller en masonitstrimmel) på væggen som land, indstille sin savs dybde og vinkel, og så klø på?
I mit tilfælde havde jeg tænkt mig at bruge min dyksav, min 3 meters føringsskinne og en kridtsnor.

På den vis er man vel ligeledes sikker på at få en nøjagtig underkant?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at grunden er at bræderne tidligere blev savet med håndsav i den vinkel, det var før håndrundsaven var hvermands eje. Men i dag ville jeg nok også gøre som du foreslår, det er da nemmere.

V.h.  Håndværkeren
Det er vel som man tager det.
Det er vel lige så nemt at stille de smigskårne brædder på en regel eller hvad man nu har for hånden.
Så slipper man osse for at kravle rundt i terænniveau.
Begge kan bruges, husk dog at hvis ikke yderste lag skal ligge laver med spidsen, så skal inderste og yderste lag skæres forskudt, og dette klares ikke altid lige let hvis de svinger lidt i tykkelse.

Jeg plejer at bruge den med listen i bunden, som hpox også foreslår.
Hej med jer og tak for svarene.

Det giver god mening at listerne skal skæres på forhånd, da man jo ellers let kan komme til at "ridse" bundbrættet. For mig drejede det sig bare om, at så snart vindbeskyttelsen er sat op, så vil jeg gerne have beklædningen op i en fart, så et stormvejr ikke river vævet i stykker.

Grunden til at det er besværligt for mig at skære dem på forhånd er, at jeg har fået så fine lange brædder, samt placeret mine spær således, at beklædningen på galvlsiderne kan gå helt fra fundamentet og op til tagets underside i ét stykke. Så bræædernes længde springer for hvert bræt. Skulle jeg skære det præcist for hvert bræt ville det blive et kæmpe arbejde, for der skulle måles på hvert enkelt bræt.

Metoden med at skære bagefter var for, at jeg kunne lægge mine brædder på fundamentet, og slå tagets hældning med en kridtsnor, og skære en halv side af gangen. Ligger man dem ved siden af hinanden når man skærer, så vil brædderne jo komme til at hænge gradvist mere og mere ned (fra midten og ud). Derfor ville jeg høre om der var noget galt med at skære det overskydende af til sidst - og det har jeg jo fået svar på.

Så nu er det ud med rundsav og sømpistol, og så skulle den ged jo være barberet i løbet af de næste 2 weekender

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
hej
Det er også meget nemmere at lave malerarbejdet på dit nederste snit, når brædderne ligger på end buk, end op under bagefter.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Annonce
... Det gør min kone

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

hej

en fremragende ide ! Den skulle jeg have fået for år tilbage
mvh snedkeren


 gørenmasseselvsåvidtmuligt

He he, tror sku ikke jeg fik kæresten ud og male brædder herhjemme...
Skrevet af Koludabyg på 10 okt 2010 21:30
He he, tror sku ikke jeg fik kæresten ud og male brædder herhjemme...
Det kan da kun skyldes at du ikke har fået opdraget hende rigtigt endnu

He he, ja...

Hende er det håbløst med, men Stella kan jeg sikkert overtale til det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også