Støttemur

Hej Lds.

Jeg er ved at lave en lang støttemur i herregårdsblokke. Ved toppen af støttemuren skal der lægges herregårdssten ind til huset som ligger et stykke over grundens øvrige terræn. Muren er ca. 60 cm. i højden. Blokkene limes sammen med fliseklæb og lægges i forbandt og med anlæg. Er det en god ide' med drænslanger med grus henover bag støttemuren selvom muren ikke er højere eller er det at skyde gråspurve med kanoner?

Mvh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at der skal ligges belægning fra toppen af vægen og ind mod huset, dvs. overflade vand vil blive ledt ude over kanten, og kan ikke komme ned bag støttevæggen og skylle jord/sand væk.

Men vægen bliver nok hurtig grøn af alger, så måske skulle der noget unidrain mellem top-væg, og belægning.

Jeg vil mene det er at skyde gråspurve med kanoner.

Mvh Thomas Hansen

Det er rigtig nok at størstedelen af regnvandet bliver ledt ud over kanten af muren men hvor meget vand der trænger ned mellem fliserne er jeg  i tvivl om. Måske er det for lidt til det har noget at sige, men min bekymring er om det bliver drivvådt bag muren hvis ikke vandet kan komme væk. Så kan frosten måske skubbe muren ud hvis vi får en hård vinter. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre andres erfaringer inden jeg laver belægningen for så er det jo for sent at spørge.
Det er ikke kun nedsivende regnvand der er bagved sådan en støttemur. Kondens og opstigende jordfugt er også væsentligt.
Hvis du under støttemurens fundament har et permeabilt drænlag i form af bundsikringssand eller andet, kan du godt undvære drænet. Det kræver dog at vandet ledes væk fra dette bærlag, hvilket ofte er svært hvis du altså ikke lige bor ovenpå sandbund:-)
Jeg vil under alle omstændigheder nedlægge en drænslange i et niveau under støttemurens fundament, da man jo alligevel er dernede ved udgravningen. Du vil dælme være ked af det om 5 år, hvis muren har slået sig og det skyldes manglende afvanding
Der er et lag af tykt ler under muldjorden i haven så jorden er på ingen måde sandet. Så jeg vælger at lave dræn for en sikkerheds skyld for det ville jo være øv hvis muren blev presset ud.
Du skriver slangerne skal ned under fundamentet. Det er jeg med på, men man lægger vel ikke bare slangerne og fylder ovenpå Det ville være super med lidt vejledning.
Annonce
Et tykt lag af ler er bestemt ikke det bedste som bærelag for en støttemur. Skal det udføres korrekt bør du etablere bærelaget i minimum 70 cm dybde. Dette bærelag kan bestå udelukkende af bundsikringssand, blot det er komprimeret ordentligt. Du bør sætte bundskiftet i 10-20 cm beton, for at sikre en god stabilitet.
Drænrøret bør ligge bagved betonen, og gerne lige under betonens niveau. Sørg for at vandet i drænrøret kan løbe ud i en faskine eller andet.
Det mest effektive er at bruge et drænrør med fiberdug rundt om, og nedlægge det i vasket sand. Mange vælger dog at bruge bundsikringssandet som drænlag rundt om drænrøret, hvilket da også kan fungere
Fandt lige en principskitse: http://www.rbr.dk/files/billeder/so..._vejl3.gif
Håber det forklarer princippet

Hvis jeg forstår dig ret ville du grave en rende til  fundamentet så man kommer igennem det fede ler. Derefter vil du smide fyldsand eller stabilt grus i renden som komprimeres løbende.og så til sidst 20 cm beton under nederste skifte??

Skal der være noget fald på drænslangerne/hvor mange promile?
Jeg regner med det sand der rettes fliser af i også kan bruges til at fylde ovenpå drænslangerne.

Korrekt, blot må du ikke fylde stabiltgrus i hele dybden, nøjes med de øverste 25-30 cm.
Kan ikke huske hvad normen for fald på drænrør er, men læg den med et fald på min. 5 promille, så er du sikret.
Nu ved jeg ikke hvilket sand du bruger som afretningssand, men du skal sikrerdig, at der ikke er rester af ler i sandet. Leren vil slamme hurtigt til, og forhindre vandet i at rende ordentligt ind i røret.
Jeg siger tak for svarene
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis