Suzuki FZ50

Hej alle sammen..

Jeg har nogen problemer med lyset på min FZ'er..
Når jeg sætter en ny pære i forlygten så kan jeg kun køre en 20-30 meter og så sprænger pæren.. Så kan jeg slå over på langt lys og køre en 20-30 meter og så sprænger pæren der også !! Kan det være lys- eller fødespolen der er noget galt med, eller sidder der en spændingsboks et sted jeg skal have kigget på ?
Derudover er der noget med baglygten også. jo hurtigere jeg kører, jo mere lyser baglygten op.. Den reagerer ikke på at jeg bremser !!
Ingen af blinklysene virker, men pærerne er intakte i dem..
Hvad kan der være galt ?
Hjælp tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil lige prøve om jeg kan hjælpe lidt på vej:

Har lige tjekket el-diagrammet til en FZ50.

Statoren og magneterne producerer vekselstrøm. For at lade på dit batteri, skal denne strøm laves om til jævnstrøm.
Det gøres med en ensretter. Den kan du se på dette el-diagram til en FZ50:
http://www.scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=2506

Hvis den ikke er i orden kan det give problemer. Om det kan give sig udtryk i det du beskriver, ved jeg ikke.
Der sidder også en c.d.i. boks, eller pei boks... 2 navne for det samme i elsystemet.
Det er den elektroniske styring af tændingstidspunkt m.v.
Tror ikke det har noget med den at gøre, hvis motoren ellers kører fint.

Husk så lige også at tjekke din stelforbindelse. Altså ikke bare ved at kigge på den. Skru af og rens og monter igen.
Tjek også blinkrelæet og blinkkontakten og i det hele taget alle kontaktflader i el-systemet.

Det er ikke unormalt, at der er forskel på lysstyrken på en 6V knallert, når du holder i tomgang og kører for fuld gas.

Det er noget skrammel at fejlfinde på sådan et elsystem, men du må bare i gang... god fornøjelse, med arbejdet


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hey jbr..

Nu har jeg endelig fundet fejlen
Der sad en slags spændingsboks i ledningsnettet som skulle sørge for jævnstrøm til forlygten. Minusfoden på boksen var knækket af, så der skulle lige files lidt og monteres en ny fod og så virkede det hele igen..

Stelforbindelsen blev tjekket i bund og alle kontaktflader ligeledes, så om ikke andet så blev den da pæn og ren

Tak for dit svar ellers
Ja, men så var det jo lige præcis ensretteren der ikke virkede....

Så er der lys over land igen og du kan bevæge dig sikkert, også efter mørkets frembrud.... og det er jo dejligt her ved vintertide

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja nemlig ja

Det er nemlig lige præcis det jeg kan, og det er dejligt
Så har man da også lidt mere fred fra politiet jo :b
Det er godt du har fået det til at virke, men det er forkert at kørelyset på en fz'er er jævnspænding. Det er kun stoplys, horn, blinklys/relæ, olielampe, og batteri der har med ensretter og jævnstrøm at gøre.
Baglys og forlys er vekselspænding. På fz sidder der en lille sort regulator (ikke at tage fejl af den og ensretteren). Regulatoren sidder i modsatte side af batteri og ensretter. Der går kun en ledning til regulatoren og den er gul. Der hvor den er monteret får den stel. Så snart spændingen bliver for høj leder den overskydende spænding/effekt til stel. Prøv selv og mål. Og husk multimeteret skal indstilles til at måle vekselspænding. Det er den der gør at pærerne ikke springer.

Det er helt normalt er lyset er svagere når motoren ikke kører med fulde omdrejninger. (tjek evt at der ikke er sat en 12 v pære fra en bil i, det er før set) Og tjek også at stikkene til baglygten bag tanken ikke er byttet så den skal trække stoplystråden i pæren hele tiden. Så vil den også kun lyse svagt. Mener bagpæren er 6v-21/5 w.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis