Skal jeg acceptere 30 huller i mit undertag!?

Godmorgen alle lav det selv folk,

vi er i den lidt knebne situation, at vi her igår fredag eftermiddag, efter tømrermester gik på weeekend fra vores tagprojekt, opdagede at der var omkring 30 mindre og større huller i vores undertag! Vi er lidt på herrens mark og ret stressede, da tømrermesteren kommer tilbage på mandag, hvor vi skal finde ud af, hvad vi skal sige.

Vores spørgsmål går på:
Er det normalt at der under lægning af banevareundertage opstår huller, og også 30 huller?

Skal/kan vi kræve at tømrermesteren lægger undertaget om?

Eller er det godt nok at lappe alle hullerne og hvor godt holder det i forhold til en udskiftning?

I vores øjne, som total intetvidende om tage, ligner det bare en rigtig skidt start for et tag...

Håber der er nogen som kan hjælpe os og eventuelt kan guide os hurtigt, da fasen med at lægge tegl på snart begynder. Også meget gerne per telefon, hvis muligt.

Med venlig hilsen

Martin

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Martin,

Ro på.
Hvad er det for et undertag og hvad er taghældningen?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hej KLAMPhugger,

det er et Icopal Monaperm 1000, diffusionsåbent.

Det er en klassisk villa med 3 lejligheder på 3 etager og et lille loftsrum.

Hældningen er helt "normal" . Ved ikke hvad tallet for hældningen, men det er ikke specielt fladt. Bare "normal", skrå hældning. Hjælper det dig?

Med venlig hilsen

Martin

Hej igen

Jeg tror at hældningen er mellem 35 og 45 grader
Hej Martin,

Huller er jo et vidt begreb og du siger ikke noget om deres størrelse og placering.
Mit bud er at det er sømhuller, som tømren har brugt til midlertidig at fæstne undertaget medens han monterede det.
Og mit bud er at de sidder tæt på spærrene.
30 huller på een m2 ville jeg anse som værende i overkanten, men 30 sømhuller fordelt over en tagflade på 300m2 er FULDT ud acceptabelt efter min mening - især hvis de er placeret tæt på spærrene.

Hvis du får det bedre af at klæbe dem til kan du jo gøre det her i weekenden - personligt ville jeg ikke gide - det har INGEN betydning.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Nej, det er ikke normalt at der er 30 større og mindre huller i undertaget efter oplægningen, det kan sagtens lade sig gøre at oplægge et undertag uden huller efterfølgende.

Tømrermesteren har vist haft lidt for travlt med at oplægge undertaget, hvis der efterfølgende er huller i undertaget, og disse skal selvfølgelig udbedres hurtigts muligt.

Men som KLAMPhugger skriver, så har det mindre betydning hvis disse sidder ved kanten af spærene, da vandet pga. nedbøjningen i undertaget render i midten af spærfelterne, men sidde disse i midten af spærene, så vil der med garanti komme vand igennem huller, selv ved morgen dug på undertaget, og derfor er det sjusk at efterlade dette op til en weekend.

Huller i undertaget ved oplægningen er bare en af grundene til at undertegnet ikke selv lægger banevarer, men vælger Huntonit plade undertaget i stedet for.

Men kan du ikke smide et par billeder af hullerne, så er det nemmere at sige om det er noget du bør få rettet op på, eller om det er ubetydeligt og sagtens kan vente til mandag morgen, hvor tømrermesteren er tilbage på pladsen igen.

Annonce
Hej KLAMPhugger og Koludabyg,

her har I lidt billeder. De huller jeg viser er nogle af de største. Måske er der 5 af de helt store ( snit, flænger ) og omkring en 10 af de andre lidt mindre. Resten er endnu mindre.

Til Koludabyg:

Skal jeg forstå det sådan, at hvis hullerne er i det område af dugen, som er spændt op mellem spærene, så er det IKKE godt?  Er det det område, der hedder fag?

Men kig på billederne, og se hvad I synes. Jeg har flere, hvis I vil se. 

På forhånd tak og mange hilsener 

Martin

Rolig nu Martin,
Tagarbejde er hårdt og ofte i akavede, kejtede positioner. Tømrene taber en fukssvans eller en inddækning og foden smutter på lægten og der går hul på undertaget. Det sker - så'n er livet!
Fra hvad jeg kan vurdere ud fra billedematerialet, ser det ud til at være et ærligt og gedigent stykke tømrerarbejde som er udført her og jeg ville ikke have haft nogle kvaler med at gå fra det fredag kl. 20.00 og lade det det stå weekenden over.

Jeg tror jeres tømrermester har HELT styr på det og han lapper naturligvis hullerne før teglene lægges.

Iøvrigt begynder jeg nok at hælde til Koludabygs filosofi - undertag er lig et hårdt undertag! og jeg kunne så tilføje - Ingen tagrenovering uden undertag!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Samtlige huller af dem du viser der bør udbedres.

Hvis huller fremkommer i midten af "hullet" mellem spærene er det klart et problem, et hul langs klemlisten er der ikke de store problemer i, da vandet hurtigt render til midten af undertaget mellem spærene, og den vand der vil trække ind af et hul i siden er kun den lille brøkdel der lander lige hendover hullet, hvorimod et hul i midten og i bunden af taget vil få alt det vand der falder på taget hen over hullerne.

Så det værste er faktisk huller ved tagfoden, så de også har flere af kan jeg se. Efter min vurdering er det vist gået lige lovligt stærkt med at få dækket af med undertaget, men det mener dine tømrer vist ikke, da han har taget sig god tid til at lægte og montere velux tagvinduerne, frem for at få lappet hullerne i undertaget.

Skrevet af KLAMPhugger på 09 okt 2010 16:38
 
Iøvrigt begynder jeg nok at hælde til Koludabygs filosofi - undertag er lig et hårdt undertag! og jeg kunne så tilføje - Ingen tagrenovering uden undertag!
He he, så har jeg efterhånden påvirket et par stykker...

Og helt enig, at udføre en tagrenovering uden undertag ville være totalt tåbeligt.

@Koludabyg
Skal vi ikke lige få proportionerne i orden først?
Det er tegltaget som skal beskytte imod elementenes rasen - og IKKE undertaget.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis