440mm isolering i terrændæk

Jeg havde byggemøde med ingeniøren idag. Jeg har et ønske om ca. 400mm EPS isolering i terrændæk, i praksis vil det nok være nemmest at lav 2x220mm=440mm. Ingeniøren havde ikke de store erfaringer med isoleringstykkelser over 300mm så vi fik en lille snak om EPS'ens styrke i disse tykkelser. Vi kunne være nervøse for at sætningen blev for stor hvis vi anvendte alm. s60 og snakkede om vi evt. skulle op i en s80 eller derover. Er vores bekymring begrundet ? Nogen som har erfaringer om dette ?

 Henning, Lolland

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, men det er ikke så meget et spørgsmål om det kan lade sig gøre, men mere om hvordan det gøres bedst. Der findes vel næppe terrændæk isoleret i de tykkelser som er meget mere end 10 år gamle og dermed ingen egentlig viden om hvorvidt isoleringen "synker" ad åre. Det er måske det forkerte fora, men jeg søger egentlig blot lidt "mavefornemmlse"...

 Henning, Lolland

Uanset hvilket fora du spørger i, vil du jo få svar som bygger på mavefornemmelse.

Vil du have noget mere præcist svar, skal du nok henvende dig til isoleringsproducenterne.

Jeg ville da ringe til Sundolit, da kan sikkert give dig svar på om der er problemer i at benytte et tykkere lag isolering.

Jeg har personligt ikke selv haft problemer med de gulve jeg har støbt med tykkere lag isolering i gulvene, men det er jo heller ikke over 10 år siden.
Mange tak for svar Koluda.
Jeg fik nok formuleret mig lidt forkert. Det er klart et de svar man modtager herinde i høj grad er baseret på en hvad-ville-jeg-selv-gøre-vurdering og dermed en "mavefornemmelse". Heldigvis for det.

Anyway, jeg har idag snakket med både Sundolitt og Styrolit og begge anbefaler at man over 300mm gulvisolering benytter en styrke 80 (til alm. bolig). Derudover kan man ikke ukritisk følge deres vejledninger omkring skillevægge. De anbefalede begge at projektet skulle regnes igennem af en ingeniør når man bevægede sig over de 300mm. I mit tilfælde har ingeniøren allerede udarbejdet de indre fundamenter...

- Men altså minimum styrke 80 i følge producenten.

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis