Nyt antenne anlæg i hus med Stofa - Råd søges

Er ved at lave et nyt antenne anlæg i mit hus. Det er Stofa, som jeg har inde og har desuden stofanet.

Har planlagt at koble det op som følger, men er ikke helt sikker, så gode råd og gerne links til gode komponenter søges:

Antennesignalet kommer ind i min gang i et skab, hvor det skal gå i en fordeler med 6 udtag og herfra under gulvet ud til flg rum:
Et kabel går så i køkkenet og i en slutdåse.
Et kabel går i stuen i en slutdåse.
Et kabel går i værelse 1 i en slutdåse.
Et kabel i værelse 2 i en slutdåse
Et kabel i soveværelset i en slutdåse.
På det 6. udtag påsættes et filer og kablet ledes ind til computeren/routeren og skal forsyne med internet.

Vil en sådan opstilling kunne fungere eller mangler der noget? 

Hvilke komponenter kan anbefales....hvilket modelnummer fuga slutdåser bør bruges og hvilken fordeler og hvilket antennekabel er i en god kvalitet?

På forhånd tak.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har forstand på ovenstående og kan hjælpe med mit spørgsmål?

 

Skrevet af akselj på 10 okt 2010 00:26
Grunden til at du ikke har fået svar er måske at der for 14 dage siden var en længere tråd om samme emne.


Så kunne det være rart med et link, da jeg intet har kunnet finde med netop dette setup.

Jeg har jo desuden internet med, og skal bruge 5 tv udgange og 1 til internet. Kan dog ikke finde ud hvilken fordeler/forstærker der er bedst til Stofa...om den skal have strøm eller om en ren fordeler er nok..altså bare at fordele signalet uden at forstærke det?

 

Når du skal fordele ud på 6 udgange skal du helt sikkert have en fordeler med indbygget forstærker.

MvH,

Bent.
internet skal tages ved første stikdåse og bruge eget kabel til PCen, lav eventuelt en trådløs opsætning.
HilsenJoy

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Annonce
Jeg mener det burde være muligt at finde tråden "Antenne Installation forgrening" 10 indlæg nede på dette forum.
Skrevet af akselj på 10 okt 2010 18:18
Jeg mener det burde være muligt at finde tråden "Antenne Installation forgrening" 10 indlæg nede på dette forum.


Akselj> Den tråd du henviser til besvarer ikke det jeg spurgte om, så derfor spørger jeg her. Det er ikke et ekstra stik jeg skal opsætte, men fordeling til 5 fjernsyn og 1 kabel til PC.

Vil jo gerne købe den rigtige fordeler fra starten og lave rørføringen korrekt INDEN jeg lægger gulv på igen.!


 

antenne skal som udgangspunkt stjernefordeles i en installation som den du beskriver her. Dvs rør/kabel fra alle stik, og til dit stjernepunkt.

Fordeleren med 6 udgange kan næsten med garanti ikke stå alene, så købe en triax distributionsforstærker hos din lokale antennefagmand (ikke Harald nyborg eller lignende) sæt den foran. Og ja, den skal have strøm, 230V 50Hz.

Almindelige slutdåser er ok til formålet - de hedder TD260C hvis det er fuga-design.

Sørg for at bruge noget ordentligt kabe og materiel iøvrigt. Vinkelstik med plasthætter er bandlyst! Efter de gamle analogsendere er nedlagt bruges de frekvenser din fællesantenne kører på til al muligt andet i fri luft, så hvis din installation ikke er OK får du forstyrrelser ind.

Mht stofanet, så skal kablet til dit modem tages som en separat afgrening før forstærkeren, og jeg er ret sikker på at det filter du nævner skal monteres på den gren der går til din forstærker(og videre til radio-tv) filtret har til formål at dæmpe sendesignalet fra dit modem, så det ikke overstyrer din forstærker, eller tv apparater





/ Claus

Skrevet af ClausHillker på 11 okt 2010 13:46
antenne skal som udgangspunkt stjernefordeles i en installation som den du beskriver her. Dvs rør/kabel fra alle stik, og til dit stjernepunkt.

Fordeleren med 6 udgange kan næsten med garanti ikke stå alene, så købe en triax distributionsforstærker hos din lokale antennefagmand (ikke Harald nyborg eller lignende) sæt den foran. Og ja, den skal have strøm, 230V 50Hz.

Almindelige slutdåser er ok til formålet - de hedder TD260C hvis det er fuga-design.

Sørg for at bruge noget ordentligt kabe og materiel iøvrigt. Vinkelstik med plasthætter er bandlyst! Efter de gamle analogsendere er nedlagt bruges de frekvenser din fællesantenne kører på til al muligt andet i fri luft, så hvis din installation ikke er OK får du forstyrrelser ind.

Mht stofanet, så skal kablet til dit modem tages som en separat afgrening før forstærkeren, og jeg er ret sikker på at det filter du nævner skal monteres på den gren der går til din forstærker(og videre til radio-tv) filtret har til formål at dæmpe sendesignalet fra dit modem, så det ikke overstyrer din forstærker, eller tv apparater


Tak for svaret.

Regner med at opsætte denne forstærker:
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1116

Den har udgang til bla data på 2 porte, så jeg må jo prøve, om jeg skal have et filter ind før forstærkeren eller om jeg kan lade mit internet udgå fra den ene af de 2 data porte.

I min installation idag kommer signalet ind gennem væggen hvor det går i en 2-fordeler, hvor den ene afgang forsyner 3 tv mens den anden afgrening går direkte til mit modem.  Såvidt jeg ved er der i denne fordeler et indbygget filter, så mon ikke det bare er dette filter jeg skal have sat ind i den nye installation lige før den nye forstærker, hvis ikke jeg bare kan bruge forstærkerens dataport.

Jeg må jo prøve mig frem, når skidtet er koblet sammen.

 

Laver yousee installationer til dagligt bla. så vil komme med et par ideer.

Vi bruger kun forstærkere med indbygget fordelere og med returvej så du kan sætte dit modem op "ved alle stik" og altså ikke før forstærkeren.

Vil anbelfale der hvor du skal have dit modem stående, at du sætter en multimedie dåse op, og ikke skal bruge en "rygsæk" i din slutdåse for at koble returvejen på. (Man kan sagtens sætte multimedie dåser op over det hele - husk dog at sætte en slutmodstand på hvis du ikke bruger dem)

Men ja køb noget ordentligt kabel ved en antenne mand ikke harald nyborg - ikke alle elektrikere ! Samt nogle gode F-con vi bruger kun nogle med crimp.

Evt kan du trække alle kabler selv og montere dåser ovs - også betale 1time for din lokale til at sætte nogle ordentlige f-con på  - Ikke skrue f-con !

Husk et ordentligt mellemkabel fra dåse til Tv ! Ikke hjemmelavede

Overvej desuden at trække noget PDS kabel med rundt nu hvor du er i gang.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis