Vindpap / vindbeskyttelse - hvordan?

Hej.

Byggeriet af mit nye værksted nærmer sig afslutningen. Men nu står jeg og kigger på træskelettet, og tænker om der er en smart måde at gå til monteringen af vindpap på.

Jeg bruger sådan noget diffusionsåbent væv til vindbeskyttelse, der skal monteres direkte på træskelettet. Herefter kommer der tværgående sømlægter på 45x45mm, hvorpå min opretstående listebeklædning skal monteres.

Siden skal der så isoleres indefra, med 100mm/dampspærre/50mm/OSB/Gips.

Men jeg kommer til at tænke på om vindbeskyttelsen kan holde til at sidde "ubeskyttet" i den tid det tager fra den er monteret, til sømlægter og yderbeklædning er monteret?

På databladet fra den svenske producent står der:

Vikt: ca 60g/m²
Hanterbarhetstemperatur: -20°C – +40°C
Luftgenomsläpplighet: 0,005 m³/m2 h Pa
Ånggenomgångsmotstånd: <20x10³ s/m
Rivhållfasthet: ca 85 N
Draghållfasthet: >2 kN/m

Problemet er jo, at det trods alt tager nogle dage at beklæde en bygning, og jeg er nervøs for om vind og vejr river vævet i stykker.

Er der en de facto fremgangsmåde?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en hemmelig vindpap?

Om det blæser af afhænger jo om hvor godt du gør det fast :o)

Du kan vælge at lave en side af gangen. Komplet med beklædning.
Eller du kan suse hele vejen rundt og fastgøre med godt med klammer. Eefterfølgende sømme 45x45 mm listerne på. De sidder vel med en 80-100 cm afstand.
men ellers er det jo rigtigt at det blæser en del på den her tid af året - og at der skal tages hensyn til det.
Ok - tak for rådene. Vil helst sætte hele vindbeskyttelsen op på én gang, da jeg har købt en rulle der passer i højden på huset, og derfor kan jeg rulle det hele vejen rundt uden samlinger.

Jeg tager chancen, og sætter det op. clipser jeg den ligeledes fast på bagsiden af sømlægterne (der sidder i cc 600), så er det jo kun nogle "ruder" af 600x600mm der belastes, og skulle en enkelt afdeling blive revet, så må jeg jo blot reparere den sektion.

Jeg var bare i tvivl om der var en eller anden "standard" måde at gøre det på.

Vindbeskyttelsen hedder Bison Vindskydd og kan ses her: http://www.vison.se/produkter.html .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Så længe der monteres klemlister / lægter med det samme, er der ingen problemer i at have vindpappen siddende et stykke tid.
Ok - tusind tak. Så er det jo bare at klø på.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis