Forstærke spær

Hej LDS

 Jeg er igang med en størrer ombygning af huset med nyt tag samt udnyttelse af 1.sal.

Mit problem er nu at jeg går tilbage til et beton tag. Det er sådan set godt nok da det er sådan huset er født i sin tid.  Men for at kunne udnytte pladsen på 1.sal er jeg nødt til at flytte de understøtninger som er under den øverste rem, under hanebåndene. (skal nok lige få taget nogle billeder)

 Kan man sætte 5" reglar under spæret og skrue dem sammen med plader af krydsfiner. Eller styrker det lige så meget som kogt pasta?

Mvh
Henrik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Nå der kan man bare se. Fruen havde sgu knibset et par stykker
Alt kan lade sig gøre.
Både kopbåndene, (de skrå) og stolpen, (den lodrette), kan måske flyttes.
Men remmens dimension er jo i nogen grad bestemt at kopbåndene er der. Endvidere virker kopbåndene stabiliserende på bygningen i det hele taget.
Men det er osse ud til at hanebåndene er hævet. Er det rigtigt? Eller er der et sæt hanebånd højere oppe.

Endeligt må jeg sige det vil være synd at fjerne de kopbånd og at du bør være istand til at" bygge udenom" dem.
Endvidere bør du, når du går til en tungere tagbeklædning, få en ingeniørberegning af tagkonstruktionen som helhed. Inden du går igang.
hej
Tror hpox har ret, det ser ud til at hanebåndende på et tidspunkt er blevet hævet,da de traditionelt ville være skrammet ned i de remme kopbåndende sidder på.
Jeg løste det samme problem hjemme, ved at skrue vinkelbeslag ( BMF 105 ) på undersiden af spærhovederne, der skruede jeg så en støbebrædt på efter en snor, nemt og hurtigt. Afstanden mellem støbebrædderne valgte jeg 2 cm mindre end bredden på isoleringsrullen.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hej

Der er intet lavet om på konstruktionen siden det blev lavet i 1946. At lade de stolper stå er udelukket da den ene stplpe står lige midt i vores nye kvist og den anden lige ud for vores nye velux.

Der skal selvfølgelig laves skunkstolper hele vejen. Hanebånd sidder i en højde af 255cm.

Selve spæret måler 150x70mm
OK.
Der er mange måder at lave tagkonstruktioner på.
Men under alle omstændigheder bør du ikke fjerne eller flytte de tagstole, (som de hedder), uden at konsulterer en bygningsingeniør.
Hvis du er heldig kan de erstattes af noget skråafstivning i tagfladen.
Annonce
Troede ikke dette nogensinde ville ske, men her er jeg enig med hpox:
Her skal der en byggesagkyndig til.
Du vil have tungt tag og du griber dybtgående ind i tagkonstruktionen=byggesagkyndig.
Skivevirkning vha. 16mm krydsfinersplader tætskruet over hanebåndende kunne givetvis løse mange af tværstabilitetsproblemer, men vil næppe være den endelige løsning.

Gør dig selv den tjeneste, at ringe til en certificeret lastberegner.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Har i dag snakket med ham fra trælasten. Han ville prøve at snakke med ham han plejer at handle spær med. Så må jeg se hvad hans løsningsforslag er.
hej ved dette er en gammel indlæg, men jeg står i det samme problem og vil bare lige høre hvad du gjorde
Jamen enden blev at jeg fjernede de kopbånd og stolper. Jeg skruede 10" spærtræ på siden af alle spær samt lavede skunkstolper som støttede op under de gamle spær. Nu har det trods alt overlevet en del kraftige storme, så det er afprøvet og godkendt :o)
hej når du så siger 10" er det 45x250 eller hvad, og har du nogle billeder af det??
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis