Ny el-tavle - hvor findes en færdig monteret med flg?

Hej

Har snakket med en lokal installatør, da jeg skal have skiftet min tavle. Der skal i tavlen være 5 lysgrupper, 2 kraftgrupper,. 1 HPFI.  Han anbefalede at man købte en færdiglavet tavle, da det var nemmest.

Den eksisterende tavle er bestående af 2 lys og 1 kraft og et HFI.

Der er umiddelbart plads til de nye komponenter i den gamle tavle, men hvad vil være det billigste...en ny tavle der er monteret - og hvis ja...hvor kan man se hvilke muligheder der er for færdigmonterede tavler, da jeg ikke har kunnet finde nogen med det indhold jeg skal bruge.

Skal de nye komponenter monteres i den gamle tavle, så skal der vel laves beregning osv på tavlen, så er det besværet værd?

Hvor meget indeholder sådan en beregning af en tavle egentlig..hvor omfattende er det?


 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 07 okt 2010 22:43
Du kan faktisk købe alt hvad du skal bruge hos Onkel Harald

www.harald-nyborg.dk

V.h.  Håndværkeren

Ja....de har diverse tavlemateriel, meeen det er ikke noget skidt jeg vil have i min husinstallation. Det er måske fint i et sommerhus eller et lille værksted, men ikke i min faste installation i beboelse - der vil jeg gerne have ordentlig kvalitet. 

 

Det er en lige så god kvalitet som den dyre du køber hos diverse elindstalatører, det har jeg en elinstalatørs ord for. Der er nemlig ret skrappe krav på det område fortalte han, så hvorfor ikke spare de penge. Du havde vel ikke tænkt dig at have tavlen hængende frit fremme i stuen.

Jeg har nu læst noget andet omkring materialet fra Onkel Harald og det er at det ikke kan holde til nærmelsesvis lige så godt som Møller, LK og andet.

Desuden så skal sikringerne sørge for at ting ikke bliver overbelastet hvilket vil sige redde ens ting og måske liv. Så er spørgsmålet om man her vil spare 500 kr.?

Prøv at kigge på Greenline de har nogle rest tavler med type godkendelser.. Ellers så kan din elektrikker få en bestilt ved Solar. Så dyrt er det nu heller ikke.

Har selv lige bestilt en og jeg synes prisen var yderst rimelig....


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Håndværkeren på 08 okt 2010 07:17
Det er en lige så god kvalitet som den dyre du køber hos diverse elindstalatører, det har jeg en elinstalatørs ord for. Der er nemlig ret skrappe krav på det område fortalte han, så hvorfor ikke spare de penge. Du havde vel ikke tænkt dig at have tavlen hængende frit fremme i stuen.

Ja der er nogle minimums krav. og de er ikke ligefrem høje. Men de er gode nok hvad det så end betyder.
Jeg tror ikke på at det er fordi at kunderne er dumme at man i industrien bruger sikrings grupper som koster 4 gange så meget.

færdig byggede tavler. http://www.elvvs.dk/category.1771

og gode sikrings grupper.
http://www.elvvs.dk/articlelist.1804

Jacob
Annonce
Harald Nyborg og lign. er ikke stedet at købe el materiel, medmindre det er anerkendte fabrikater, såsom LK.
Deres automatsikringer er så dårlige, at de ikke kan håndtere en direkte kortslutning, de brænder sammen.
Jeg ville ikke turde heller ikke, binde an med et hp-fi relæ, af så tvivlsom kvalitet.

Jeg prøvede at købe en af deres vandtætte kontakter,til omkring en tyver, den var så dårlig, at selv en fusker som mig, expederede den direkte i skraldespanden, og købte en Opus istedet for.

mvh jens
Nu har jeg de selvsamme automatsikringer som du omtaler Jens, jeg har haft dem siddende i tre år nu, og der har endnu ikke vist sig problemer med dem. Heller ikke da jeg lavede en provokeret korsslutning. Jeg har indstaleret adskellige af de stænktætte stikkontakter uden problemer. Jeg har dem både ude og inde !
Så du må være meget voldelig ved dit grej Jens
Pris og kvalitet hænger nødvendigvis ikke sammen,
du kan godt købe dyrt skrammel,
men køber du billigt , er du sikker på at få det dårligste!!!!!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det var nogle elendige skrueterninaler, der var i de vandtætte kontakter jeg kasserede.
Det turde jeg ikke binde an på, men der er man jo så forskellig

Jeg talte med elektrikkeren, vi bruger på arbejde, de vil godt montere el grej, kunden selv levere.
Men sikringer og andet i Harald Nyborg "kvalitet" vil de ikke montere, det vil de ikke tage ansvar for.

mvh jens
Hej

Harald Nyborg standard er helt fint i dit private hjem...
Det er ikke lovligt i industrien, da der er er lidt større krav.

Men Harald Nyborg opfylder dansk lovgivning på samme vilkår, som LK.

Og det ang. en elektriker ikke vil montere Harald Nyborg er noget værre pjat...
Det drejer sig tit om at de hellere vil sælge dig materialerne....

Jeg har faktisk oplevet at Harald Nyborgs stænktætte stikkontakter er mere holdbare end LKs...
Men LKs er dog pænere i mine øjne...

/Kristian

 /Kristian Halkjær

Elektrike, tekniker og webmaster m.m.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis