Lappe inddækning omkring et Veluxvindue!

Indrømmet! Mit bølgeeternittag hælder 11 grader. Velux foreskriver minimum 15 graders hældning, så jeg har selv bedt om problemerne. Og det er et stort problem at et af mine 2 ovenlysvinduer lækker fra nederste hjørne. Det er umuligt at se hvor vandet kommer fra, da det jo kan løbe langt på et undertag af plast. Jeg mistænker nu den nederste inddækning for at være utæt. Med inddækning menes det blyagtige, blanke, modellerbare skørt, som kører ud under vinduet, og dækker det nærmeste overlap i eternittaget. Dette skørt har tydelige lunker med stående vand, og jeg tror at der er en utæthed i en af disse lunker. Mit spm. er derfor om jeg kan fylde og plane disse lunker ud med et ell. andet tjærehalløj, selvfølgelig efter at skørtet er blevet omhyggeligt rengjort og affedtet. Skal jeg evt. bruge en primer for at sikre tæthed. Alle gode råd modtages med kyshånd, men det haster, for det drypper a.h.t. Bedste hilsner Mogens
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et gl. velux vindue? Hvis det er et nyere er nederste inddækning i pliseret aluminium. Er vinduet monteret korrekt ?
Der sidder en rød streg på yder side af karmen. Den skal passe med overkant lægte. Ligeledes, den tagplade der går op under blyet bør topvulkerne i pladen være skåret skrå vandret ind.. Det må ikke være sådan at der kan lægge vandpytter dernede. Er det noget der har været galt hele tiden ? Den lodrette rende i siderne imellem inddækning og tagplade bør også renses for blade eller formuldede blade/ mos Så vand ikke kan lægge og hobe sig op og rende ind over inddækning i bund ved hver side af inddækning.
11 gr. er i underkanten, men det er ikke noget problem såkænge vinduerne holdes fri for blade og lign. så vandet kan løbe væk.
Jeg har 4 stk. monteret i et tag med samme taghældning. Og de er ca. 20 år gamle.
Jeg har haft problemer med gennemtæring af de plisserede blyinddækninger for neden, særligt der hvor vandet fra sideinddækningen løber ud på blyet.
Jeg har haft inddækningerne afmonteret i anden anledning og har loddet utætheden fra bagsiden. Og for en sikkerhedsskyld smurt noget fugemasse på.
Og det vil jeg osse gøre påforsiden.

Hvis dine vinduer har en bredde på 78 cm kan der muligvis skaffes brugte bundinddækninger her i Århusområdet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis