Skal bad være placeret i separat rum - hvad siger reglerne?

Hej

Jeg har set billeder af badekar/brusehjørne placeret i et stort åbent rum som f. eks. et soveværelse.
Det er en utraditionel løsning, men den ville passe godt for mig, så jeg vil gerne vide, om der i Danmark findes regler, der vil forhindre en sådan løsning?
Selvfølgelig skal krav til vådezoner osv. overholdes. Hvordan med udluftning?
Det drejer sig om ombygning af et eksisterende hus.

Er der nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak!

Hilsen Lise
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sådan set have dit badeværelse lige hvor du lyster, men er der toilet også, skal der så vidt jeg er orienteret være to døre imellem badeværelse og Køkken. 

V.h.  Håndværkeren
Det er så ændret nu, hvornår ved jeg ikke. Ved ikke om der overhovedet SKAL være en dør, men man kan ihvertfald nøjes med en.

Så i Hammerslag, der var et hus, hvor der var direkte adgang til bad/toilet fra soveværelset.

Hm....... Mon ikke det så kunne være en ide med en emhætte lige over toilettet så...... eller kan man få toiletter med sug direkte i kummen??? Men udsugning skal der ihvertfald være. Også ifølge loven. Men ellers tror jeg der er frit slag. Husk også at vådrumssikre.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg Har også set den udsendelse, men det er jo soveværelset, jeg er sikker på at du ikke må have et badeværelse i fobindelse med et køkken, fækalier kan også være luftbårne.
Reglen om 2 døre mellem toilet og køkken er for længst afskaffet - og til håndværkeren - fækalier er kun luftbårne udendørs i orkan - de bakterier som de måtte indeholde er ikke luftbårne - smitter kun ved direkte kontakt - derfor husk det med at vaske hænder - og det er vel grunden til at man har opgivet kravet om døre. Reglen er at forholdene skal være hygiejnisk forsvarlige og der skal være udluftning som BS skriver - så det er op tl den lokale tekniske forvaltning at afgøre i tvivlstilfælde. Men jeg kan dårligt forstille mig et ønske om et toilet mod køkken uden dør.
At det er blevet in at lave badeværelser uden dør mod soveværlset har jeg set - jeg kunne ikke tænke mig det, men smag og behag er jo forskellig.
Hej Gug.
Tak for hjælpen.
Men du har da vist aldrig set en kvinde der har travlt med at komme på toilettet, det kan være med så stor fart at lydmuren gennembrydes og så er der altså Orkan indendøre 
Hej

Tusind tak for de forskellige indlæg.
Der var guldkorn imellem, selv om jeg synes det løb lidt af sporet her til sidst.
Jeg havde IKKE tænkt mig at toilet og håndvask skulle være midt i stuen, men forsvarligt bag en dør, der kan lukkes.
Men da jeg bor alene, og normalt ikke vil bruge badekarret, når jeg har gæster, så er det en anden sag..... desuden var det for at få en multifunktion - når karret ikke er ibrug, kan det dækkes af med en plade, og bruges som bænk, eller noget i den retning.....
Mange hilsner
NæstenAltSelv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis