Overvejer en Gris til min lotus 2060 brændeovn.

Jeg har en lotus 2060 brændeovn, fra 2004 som var i huset da vi flyttede ind, og den virker ganske fint, men jeg har set man kan købe sådan en ovn med vandgris som lyder meget interessant, så jeg søgte lige på DBA, og der var sørme en vandgris til en lotus 2060 til salg også kommer mine spørgsmål.

kan sådan en vandgris tilsluttes min ovn selvom min ovn er solgt uden gris? altså kan den eftermonteres, ifølge sælger burde det ikke være noget problem, og har også fundet tegninger på lotus hjemmeside, som beskriver hvordan, jeg vil bare lige være sikker på det kan lade sig gøre.

kan den bruges samtidig med mit naturgasfyr?, grunden til jeg gerne vilhave gris på er jo så jeg kan spare på gassen, kan systemet virke sammen med mit naturgasfyr sådan så når brændeovnen kører (den kører ca. 6-18 timer om dagen alt efter hvor meget jeg er hjemme) så bruger fyret mindre gas?

Hvordan skal den tilkobles, jeg har en radiator lige ved siden af ovnen, kan den bare kobles på rørene der, eller skal den på rørene ude på fyret?

Hvordan fungere ovnen når fyret er slukket? i efterårs og forår måneder bruger vi kun ovnen, vil ovnen så fungere normalt? 

Håber nogen kan svare på nogen af mine spørgsmål.

Mvh Kasper. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grisen kan med en varmeveksler kobles til dit centralvarmeanlæg.
Husk at brændeovnen skal tilsluttes en åben ekspansion.
Jeg bruger det selv til gulvvarme og håndklædetørrer på mit badeværelse der er det rum de ligger fjernest fra bændeovnen.
Mine 170 m2 opvarmes udelukkende af brændeovnen.
Det er fint når man ikke er væk hjemmefra i længere tid ad gangen.
Mvh.

gammelt emne jeg havde startet men stadig aktuelt, nu er det blevet koldt igen også kommer tankerne op igen..

Der er dog nogen spørgsmål.

Jeg går ud fra jeg har et 2 strengs centralvarme anlæg, jeg har søgt lidt på det rundt omkring, og det er noget med man kan se de på radiatore termostaterne, mine er ganske almindelige uden nogen bule eller noget, også er det et 2 strengs anlæg, har jeg ret??

Hvis det er et 2 strengs anlæg, hvordan skal sådan en vandgris så sættes til.. jeg har kun mulighed for at sætte den til ved nogen radiatore der er i stuen, gider ikke skulle have rør hen over loftet for at nå ud til fyret i den anden ende af huset, og jeg kan ikke komme ned under gulvet til rørene dernede uden at brække gulvet op.

jeg har lavet en tegning af hvordan jeg tror mit anlæg er sat sammen, ret mig endeligt hvis jeg tager fejl..

rød er fremløb

blå er returløb

lilla er min brændeovn.

Hvordan kan man sætte den til så den virker sammen med gasfyret?

Hvis dine radiatorer er nogenlunde lige varme når de er skruet ens op kan du godt regne med du har 2-streng anlæg. Jeg har somme tider set 2-streng ventiler på 1-streng anlæg og det dur ikke. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis