Fuldspartling: paneler og stik?

Jeg er på nippet til at starte fuldspartlingen af mine gasbetonvægge, men jeg er kommet i kraftig tvivl om hvorvidt panelerne i top og bund skal tages af først?

Lige nu ser det således ud:





Hvis jeg fuldspartler væggene med panel i både top og bund, så kommer det til at se sålededes ud:



Dvs. spartlingen kommer udover panelerne... er det "ok"? Jeg er ikke meget for at tage panelerne af, så hvis det er 100% nødvendigt, så ender det nok med tapet i stedet for.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver da rigtig godt dit projekt.

Jeg ville dog overveje at tage panelerne af, evt udskifte dem. Så kan du lave en hel fuldspartle det hele. Det bliver efter min mening flottere og er besværet og udgiften værd. Du skal jo se på det i lang tid...

Jeg ville også overveje at skifte kontrakterne. -Hvis det er nyere kontakter du har, så måske bare udskifte tangenterne, (det koster ikke mange basse ører).

Mvh
Martin
Hej Martin, tak for rådet - jeg gav mig straks i kast med det da jeg kom hjem, og problemerne stod da omgående i kø lol.

- stikkontakterne har ledningerne ned i gulvet og ikke ind i væggen, så det er komplet umuligt at flytte dem ud fra væggen (kræver elektriker).

- panelet i loftet indtil stuen går muligvis igennem dørkammen og ud til entreen, og det betyder den skal saves af. Dette er også ganske muligt, men til min "store glæde" opdagende jeg at væggen ikke er fuldstøbt op til loftet. Der er ganske enkelt et stort, ujævnt, hul hele vejen hen langs toppen af væggen. Det er helt sikkert et job for en professionel håndværker, og ikke noget jeg ønsker at give mig i kast med.

Så jeg har i stedet spurgt boligforeningen, om jeg må sætte gipsplader op i stedet, men de siger sikkert nej, og så hedder det tapet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lad nu være med at gøre et større arbejde ud af det end det er! At gøre arbejdet mere besværligt, som Martin forslår, betyder ikke nødvendigvis at projektet bliver specielt meget bedre af den grund.
JA, du kan spartle uden at pille noget af det af.
Det er ikke besværet og udgiften værd! Og da slet ikke hvis du bor i en boligforening.
De fodpaneler ser da ganske fornuftigt fine ud, især hvis de lige får en gang behandling.
Tape dem af, og gå igang med at spartle. At spartlen kommer 2-3 mm længere ud en panelet har altså ikke noget at sige rent synsmæssigt når du er færdig og har fuget, malet osv.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også