Udendørs trappe forfalder - skal gøres sikker - hvad gør jeg?

Hej forum

Jeg er lige flyttet i rækkehus, og kaster ivrige og kærlige hænder efter diverse. Står dog med en opgave, som jeg ikke selv kan gennemskue den bedste løsning på:

Kældertrappen udenfor er i kraftigt forfald. De sidste par vintre har været hårde ved den, store stykker er knækket af, og en del materiale er porøst. Det gælder ikke kun selv trappen, men også murene omkring den, samt "gangbroen" over kældertrappe til hoveddør, hvor de rer en revne, som dog ikke går hele vejen igennem.

Hvad gør jeg? .

Jeg har set tråden "Reparation af støbt trappe - forslag søges"  - men usikker på om jeg skal bruge samme fremgangsmåde. Problemer her er ikke kun af kosmetisk karakter, og krav til finish måske ikke helt de samme, fordi det er en kældertrappe. Vigtigste er, at trappen bliver brugbar og sikker at færdes på nogenlunde hurtigt.

De kommende par dage er fridage, hvor jeg vil have mulighed for at give det et ryk. Råder ikke over grej så som højtryksrenser - og håber jeg vil kunne klare det med et enkelt besøg i et byggemarked og nogenlunde enkle midler. Næppe tid, budget eller evner til at støbe hele trappen om :-)

Glæder mig til svar.

Huller i trappetrin (med skala-nød)

Murene omkring - vand trænger ind og gør porøst:

Revne på gangbroen:


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Må jeg foreslå at du nøjes med en lynreperation inden vinteren.
Og går igang med en totalrenovering til foråret - osse af rækværket.
Mht- sikkerhed, Så er der kun sjældent håndliste på den type kældertrapper. Rent sikkerhedmæssigt vil det være et løft med sådan en.
Bank det mest løse af trappetrinnet, og børst det godt rent. Køb noget støbebeton egnet til opmuring af trappetrin. Det står sikkert på posen, ellers spørg i butikken. Lav en ramme af nogle brædder ved trinnet og støb en løsning der kan holde vinteren over.

Du kan også købe et trykimprægneret brædt der saves til i samme størrelse som trinnet. Skru det fast i trinnet,- Det vil være lidt irreterende med niveauforskellen, men du knækker da i det mindste ikke anklen der hvor der mangler beton pt.

Mht hullet i væggen,- igen bøst og bank det løse af, uden at banke hele væggen ned. puds det op.
Se linket til videoen "reparation af puds" på siden herunder
http://www.mur-tag.dk/index.php?id=22  

Gangbroen er nok ikke gør det selvarbejde, hvis du ikke er vældig ferm med en mureske m.m. Men mon ikke den også holder vinteren over.

mvh jan
Tak for svaret. Hvad er fordele og ulepmper mellem alm. beton og "lyn-beton" (som nævnte tråd er inde på)?
http://www.johannesfog.dk/vareinfo....799&page=1
Hvis jeg køber almindelig, hvor lang tid går der så før man kan bruge trappen igen?



 

Kender ikke rigtig til lynbeton,- men hvis det kun er det ene trin du skal lave, så kan du jo nok springe det trin over i en dags tid eller to til det er tørt. Desuden er det jo kun et mindre område på trinnet der skal laves, så det skulle nok kunne gå an at gå udenom.
Men ellers står der tørretid på posen sgu jeg mene.
Annonce

Men ellers står der tørretid på posen sgu jeg mene.

Pointe ;-)

 

Vil lige følge op og fortælle, at operationen gik rigtig fint. Købte beton og improviserede støbekasse som vist på billeder. Meget nemmere end man kunne frygte. Trappen er trafiksikker og har holdt et års tid nu. En midlertid løsning på godt og ondt :-)


 

Ser rigtig ud.

Og når det virker så er det ikke alene smukt - men osse pænt :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis