Vægtproblem hos BILKA.......

Hejmed jer alle.

Jeg skulle købe nogle grøntsager og lidt andre madvarer. Nemt og bekvemt endte jeg i Bilka (Vejle) og snuppede bla en pose gulerødder 1 Kg Økologiske iflg. tekst på både skilt og pose! 9,- ikke billigt, men OK.

Jeg ahvede en underlig fornemmelse af at være blevet et stort muskelbundt da jeg snuppede posen... Endnu inden jeg spise de gule stænger.... Kom forbi slik afdelingens vej selv vægt.... Smækkede gulerødderne på vægten.... Hvad tor I vægten sagde?? Nej ikke et kilo som både pose og skilt havde lovet... Men 906 gram..... Nå nu var jeg jo blevet lidt iriteret og vandrede tilbage til grøntafdelingen.. fandt en elev (tror jeg) og spurgte ham om det var disse 1 Kg poser med gulerødder der var skiltet om, jo det var det da... Så bag jeg ham vende posen og checke vægten fra "Vej Selv" vægten... Han kunne godt se der stod 906 gram, hvilket han dog også mente var mindre end et kilo... Men mærke dem ned mente han ikke der var nogen grund til.. ej heller at ændre skiltet osv...

Mon Bilka havde været lige så udglattende hvis jeg var kommet til kassen med varer med en pålydende pris på 100 Kr. og derefter havde lagt 90,50 Kr. og gået gennem kassen....

Prøv lige at checke om I også oplever de snyder på vægten...

Hvis der ikke snydes, så er vægt afrundingerne garanteret langt oftere i forretningens favør end kundens... Når der er trykt en vægt på posen der siger 1 Kg så er min forventning at der garanteres for at jeg som kunde får et kilo (inck skræl top osv.....) Og ikke langt mindre....

Kan I alle hygge jer :-)

PS- Jeg købte ikke gulerødderne...... Sådan er min reaktion som kunde.....

MVH Njord
Hejmed jer alle. Jeg skulle købe nogle grøntsager... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er helt på linie med Njord, og jeg ville måske ikke nøjes med at stoppe med at handle det pågældende sted, men jeg ville helt klart tilskrive ledelsen om det passerede.
Jeg ved lige netop med Bilka, hvor utrolig hårde de er overfor deres leverandørere, men de skal sandelig også have at vide, når de selv svigter.
Min erfaring er, at henvender man sig skriftligt til ledelsen på en fornuftig og velbegrundet måde, giver det som regel resultat.
Er der ingen forbrugere, der siger fra, får vi en glidebane med mere og mere snyd. Derfor kontrollerer min kone minutiøst kassebonen efter hvert indkøb, og finder meget, meget ofte fejl, sært nok til forretningens fordel.

Jo, vi skal alle sige fra over for fup.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af hallie på 15 okt 2010 08:17
Dvs. at de hele 90 øre, som du blev snydt for gjorde, at du blev så irriteret, at du ikke købte gulerødderne og derefter var nødt til at lave et indlæg om det herinde.

Ja ja - der skal ikke meget til i dagens Danmark..... *g*


Jeg tror mere det var dråben der fik bægret til at flyde over ! Og som du nok selv kan læse er det ikke et enkeltstående problem, var det det så ja, hvad betyder de 90 øre, men hvis der er en trend i det, så bliver det sq til mange penge i løbet af et år... men du har vel så god plads i økonomien at du godt vil tages bagi for 10% af dine surt tjænte penge... vel at mærke efter skattefar har taget hans halvdel
Men selvfølgelig skal Mærsk Møller da lige ha den sidste milliard før han kradser af !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Skrevet af hallie på 15 okt 2010 22:55
Arh njord - det eksempel holder da vist ikke i byretten - for der er da en vis forskel på, om man bliver snydt for 90 øre eller for 9000 kr (hvis vi snakker bil contra gulerod).

Men vores tolerance-tærskler er nok bare forskellige ;o) Og i modsætning til dig betyder en enkelt funden vare i Bilka med 90% indhold i, ikke nødvendigvis for mig, at Mærsk er i gang med en verdensomspændende svindelskandale *g*

Så prøv lige at gange det op, muligvis kun 90 øre fra den enke´lte kunde men kan man platte hver kunde for 90 øre så bliver det til penge ! Og er man heldig så køber kunden BÅDE gullerødder og vej selv slik, der var der jo en difference på ca 35% og køber man for en 20er der... tjaeee regn det selv ud

Men hvis du mener at 90 øre er så lidt så må du da gerne stå i spidsen for at alle personer i DK giver mig 90 øre hver Det er jo kun 90 øre

Jeg tror du skal se det i et større perspektiv her !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Det at en enkelt kunde har fundet en pose gulerødder der er under vægt er jo ikke ensbetydende med at alle poser med grøntsager i Bilka er undervægtige, og at det er en del af et komplot for at snyde hele den danske befolkning.

Jeg har i mange år arbejdet med fremstilling og service af pakkemaskiner, og ved at der er en meget grundig kontrol, og jeg ved helt sikkert at især de store kæder er meget hårde ved leverandører der sjusker / snyder, men der vil selvfølgelig altid være smuttere.

Jeg er meget sikker på at en kontrol af et større antal poser i Bilka vil vise at gennemsnitsvægten er noget over den opgivne.

Her er et udsnit af reglerne fra EU handelsnormer for fjerkræ, men reglerne for varer hvor de enkelte stykker har en væsentlig vægt er normalt sådan at der tillades at 5% af pakkerne må være indtil 10% undervægtige, men gennemsnitsvægten må ikke være under den opgivne.


Der gælder 3 grundlæggende regler vedrørende vægttolerance:

a) For et parti færdigpakninger gælder, at den gennemsnitlige vægt af partiet mindst skal være den nominelle vægt.

b) Ingen pakninger i partiet må have en undervægt på 2 x den negative tolerance.

c) Der tillades et begrænset antal pakninger med en undervægt på 1 - 2 x den negative tolerance. Som tommelfingerregel må 2 % af færdigpakningerne have en undervægt af denne størrelsesorden.


Eksempel:
Et parti på 250 kyllinger er mærkede som 1400 grams kyllinger.

a) 250 x 1,4 kg = 350 kg. Partiet skal altså mindst veje 350 kg

b) Den negative tolerance for hele kroppe, der vejer mellem 1100 g og 2400 g, er 100 g. Da ingen kylling må veje mindre end 2 x den negative tolerance, må ingen kylling i partiet veje mindre end 1200 g.

c) Der er 250 kyllinger i partiet. 2 % af 250 er 5. Højst 5 af kyllingerne i partiet må have en vægt mellem 1200 og 1300 g.
Et
Jeg kontrolvejede ikke en masse poser. Men jeg havde en klar fornemmelse af at der var tale om nogle meget små kilo de brugte... Den jeg vejede var en tilfældig af de 5-6 stykker jeg havde i hænderne. Så jeg tror da der var flere end rimelig der var under vægtige.

En så stor spiller som Dansk Super marked ved jo nok hvordan leverandørene skal holdes i snor, og den samme snor bør de vel selv kunne forvente.

Jeg henvendte mig til den eneste ansatte der var synlig i området og han havde ikke nogen lyst til at foretage sig noget... OK han var sikkert bare elev, men hvis man som elev ikke må gøre noget, så må manjo hente chefen....

BIlka annoncerer også med en masse tilbuds varer hvor de så kun har ganske få når det kommer til stykket.... Jo det har de da lov til og i virkeligheden er det jo os forbrugere der er for dumme når vi gang på gang hopper på limpinden og smutter ned for at købe 1-2 slagtilbud og kommer hjem med 2 poser alm varer og ingen slagtilbud....

Jeg handler gerne i min lokal Rema1000, de har rimelige priser, de mest alæmindelige varer og i et bedre udvalg en andre discountbutikker. Aldi lige overfor har også varegrupper jeg gerne køber.. faktisk er de gode på frugt og grønt, specielt når de lige har fået nye friske varer.. ikke noget vildt udvalg men en god pris på de almindleigste ting... å snutter jeg gerne forbi den "etniske grønthandel" for at få lidt andre slags grønt og arabisk brød.. I den lille lokal Asia shop for at få citrongrøs, spicy carry'es og forskellige andre krydderier og specual grønt fra Thailand osv.

Nå det må være nok snak om vægte der er med fejlvisning.... Jeg hopper af tråden nu og lader gerne dem der ikke mener 10% betyder noget om at øge formuen hos Mærsk :-)

MVH Njord
Ja, det er princippet i det. Den med at skride fra den 100kr ved at smide 90,5kr var overordenlig billedlig. Fik mig et godt grin der

Ellers - du skulle have kontrolvejet med noget andet.. Måske var det vægten, som vejede for lidt ! .. usansyneligt - jeg ved det. Men tænk sig, at du kunne kvittere den krone du blev snydt for på gulerødderne med 100g gratis slik - hvis du altså smed et kilo på vægten..

Ikke at du vil få det sundere og komme til at ligne He-Man af det - men det er princippet

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis