Isolere vaskerum - fugtbekymringer

Hej forum

Udfordring: Jeg vil gerne isolere mit vaskerum.

Fakta: Vaskerummet er i uisoleret og uopvarmet staldbygning. Rummet på ca. 9 m2 har ydervæg til en sydvendt gavl og en østvendt mur. Der er betondæk til loft og tomt loftrum over. Der er et vindue med enkeltglas og en ok isoleret dør.

Vores tøj er altid blevet dejligt tørt, fordi der stod en gammel salamanderkedel med en gasblæser på, som varmede rummet op og varmede stuehuset og resten af Danmarks natur op samtidig. :-) Det var dyrt og nemt.

Nu er fyret skiftet og flyttet i stuehuset. Vaskerummet er pivkoldt og tøjet er klamt og tørrer langsomt.

Jeg har stadig mulighed for at føre varmt vand frem til vaskerummet fra det nye fyr, så jeg vil sætte en radiator op i rummet, men hvad gør man lige med isolering?

Jeg er klar over at vinduet er oplagt at skifte. Tjek.

Min plan var at smække noget træskelet op på de to ydermure og lægge nogle 50-70 cms tykke bats ind og sætte fast med snor eller tråd og lade dem stå nøgne. Det skal gøres så nemt og effektivt som muligt, og det behøver ikke være kønt, så der skal ikke plader op eller plastic med mindre det har en funktionel egenskab. Loftet regner jeg med at lægge nogle flamingoplader på oppefra, da de alligevel ligger og flyder.

Nogle tips til mig? Så vil jeg være taknemmelig. Jeg har meget lidt erfaring med det her.

/Thorkild
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på at hvis du ikke sætter en beklædning udenpå isoleringen så vil isoleringen "støve" og sætte sig i tøjet, hvilket ikke er så sundt og behageligt (kløklø) Hvis det skal være en billig løsning så kan du måske nøjes med at sætte en kraftig plastfolie op inderst.

OBS: flamingo på loftet er ikke lovligt så vidt jeg ved, da flamingo er meget brandfarligt og derfor kun må bruges i dæk eller i ydervæg med brandsikkert materiale såsom mursten som indervæg.

Jeg har godt nok ikke lige nogle gode ideer til opvarmningen.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Takker for info.

Jeg kan selvfølgelig godt smække en gang folie udenpå min isolering, men der er jeg bare helt blank om hvad der så sker, når der er varmt i rummet fra radiatoren, som jeg sætter op og koldt på muren bag isoleringen mens der er vådt vasketøj?

Bliver der dannet kondens bag på plasticen, så er det jo ikke så godt.

Tak for tippet med flamingoen. Lige nu ligger flamingopladerne bare opmagasineret i en stak på det tomme høloft over vaskerummet. Jeg kan vel bare lave en fladere stak, som dækker vaskerummet. ;-)

Ja, jeg har ikke meget viden om det her, så derfor er det fedt, der er nogen der gider hjælper her i forummet. Det er værdsat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mht. flamingoen - er det nok mest op til dig, hvad du har samvittighed til.

Hvis du sætter plasticfolie op på indersiden af isoleringen- altså den varme side vil der ikke dannes kondens. Der vil muligvis dannes kondens pga. af vasketøjet, men det kan der ventileres ud af. F.eks. har vi en ventilator til at køre i vores vaskerum og der er klamme(våde) vægge, da rummet så bliver ventileret. Et alternativ kunne være at lade vinduet stå åben, men så bliver det en dyr varmeregning Måske der kan monteres en ventilator ligesom dem man bruger på badeværelser.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Tjah hvorfor ikke. En fugtstyret ventilator og så ellers en gang plastfolie på den varme side. Det er da ret nemt.

Jeg vil overveje det med flamingoen, men hvilke materialer er ellers velegnede. Jeg vil isolere oppefra for ikke at minimere rummets størrelse endnu mere. Jeg tænker også her i, at det skal være billigt mere end smukt. :-)

/Thorkild
Hvis du ikke monterer en dampspærrer på indvendig side af isoleringen vil der med 100% garanti ske fugtophobniing i mineralulden.
Det er alt det vand der kommer fra det våde røj der vil ophobes i isoleringen.
Derfor skal du have en alm. tæt dampspærre monteret. Og den kan jo fint gøre det ud for beklædning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super, havde en mistanke om at det ville ske, men godt at få det bekræftet. Skal jeg så sætte nogle specielle krav til plastmaterialet, for jeg synes, at der er stor kvalitets- og prisforskel? Igen - billigste produkt til at løse en praktisk opgave med tilfredstillende kvalitet. Eller er det peanuts for så lidt materiale, så jeg bare skal gå efter den almindelige dampspærre fra byggemarkedet?
Du skal anvende en alm. 0,20 mm PVC dampspærrefolie med tapede samlinger. Der skal anvendes en særlig tape til den type folie. Folien koster et par kr pr m2. Eller er det 5?
Tak for det. Jeg har styr på dampspærren nu.

Hvad med min idé om 50-70 mm bats og kun at isolere de to ydervægge + loftet? Er det simpelthen for dumt/for lidt/for meget?

Der kommer som sagt en radiator op i rummet, og jeg ser da også gerne et tip til type af radiator - placering og dimensionering. Jeg regner med at placere den under vinduet. Rummet er som sagt ca. 9m2.

Super med alle de kommentarer! Det sætter jeg pris på.
Jeg kan ikke regne ud, hvorfor du ikke vil isolere ud mod resten af den kolde staldbygning (eller de vender måske ind mod opvarmede rum?). Der er vel næsten lige så koldt som udenfor.
Med hensyn til isoleringstykkelse ville jeg nok minimum vælge 100mm måske 150mm. Men det kommer selvfølgelig an på om rummet skal stå opvarmet hele tiden og med hvilken temperatur, eller det kun er når i vasker, og hvor tit det så er. Jo større del af tiden rummet skal være opvarmet, jo mere isolering.
Du kan næsten bruge hvilken slags radiator, du kan finde. Der skal trods alt ikke så stor radiatorflade til at opvarme 9m2. De nyere typer har større overflade end en gammel støbejernsradiator og dermed mere effektiv. Placeringen er ikke let at kommentere på, da det jo ligesom afhænger ret meget af indretning. Den skal selvfølgelig bare hænge frit, så luften kan cirkulere.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS

Det er fordi, du overvurderer min intelligens og viden. ;-) Måske er det helt tåbeligt ikke at isolere hele rummet. Jeg tænkte bare, at rummet er småt nok i forvejen, så hvis jeg nu nøjes med at isolere de to ydermure, som jeg forventer har et noget større varmetab på pga vind og vejr, så redder jeg da lidt af afkølingen og sparer noget gas.

Rummet skal holdes på omkring 14-17 grader havde jeg regnet med. Tøjet skal ikke nødvendigvis tørre lynhurtigt, men det skal bare ikke hænge to-tre dage, som det gør lige nu. Det giver sgu i længnden sådan en underlig tone af jord, som bamseline ikke overdøve. ;-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også