Isolere vaskerum - fugtbekymringer

Hej forum

Udfordring: Jeg vil gerne isolere mit vaskerum.

Fakta: Vaskerummet er i uisoleret og uopvarmet staldbygning. Rummet på ca. 9 m2 har ydervæg til en sydvendt gavl og en østvendt mur. Der er betondæk til loft og tomt loftrum over. Der er et vindue med enkeltglas og en ok isoleret dør.

Vores tøj er altid blevet dejligt tørt, fordi der stod en gammel salamanderkedel med en gasblæser på, som varmede rummet op og varmede stuehuset og resten af Danmarks natur op samtidig. :-) Det var dyrt og nemt.

Nu er fyret skiftet og flyttet i stuehuset. Vaskerummet er pivkoldt og tøjet er klamt og tørrer langsomt.

Jeg har stadig mulighed for at føre varmt vand frem til vaskerummet fra det nye fyr, så jeg vil sætte en radiator op i rummet, men hvad gør man lige med isolering?

Jeg er klar over at vinduet er oplagt at skifte. Tjek.

Min plan var at smække noget træskelet op på de to ydermure og lægge nogle 50-70 cms tykke bats ind og sætte fast med snor eller tråd og lade dem stå nøgne. Det skal gøres så nemt og effektivt som muligt, og det behøver ikke være kønt, så der skal ikke plader op eller plastic med mindre det har en funktionel egenskab. Loftet regner jeg med at lægge nogle flamingoplader på oppefra, da de alligevel ligger og flyder.

Nogle tips til mig? Så vil jeg være taknemmelig. Jeg har meget lidt erfaring med det her.

/Thorkild
Hej forum Udfordring: Jeg vil gerne isolere mit... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ud over isolering, dampspærre osv vil jeg foreslå en affugter som denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...63&n=20100

Den kan tilsluttes afløb. Den bruger 260W i drift, men det varmer jo bare rummet op, i modsætning til en fugtstyret ventilation, der bare sender den varme, fugte luft udendørs.


MVH Leo

Det var en god idé! Selvfølgelig skal man lige regne lidt på strømforbruget.

Jeg var også ude i tanken om at sætte en regulær varmepumpe op, som jo også kan hive noget fugt ud og varme op samtidig, men når jeg nu har varmerørene, så bliver det en radiator.

En kollega foreslog mig at bruge mine 50mm flamingoplader med en vådrumsgips udenpå. Mest fordi, jeg har flamingoen og fordi jeg ikke har så meget rum at give af. Isolerer flamingoen bedre for en 50mm plade i forhold til en tilsvarende tykkelse mineraluld?

Igen - fantastisk at så mange gider svare. Takker.
Det blivewr værrer og værre.
Hvad er det du vil?
Du vil tørrer dit tøj, på en tørresnor, indendørs!
For det allerførste er det megget bedre at tørre tøj udendørs, ihvertfald i sommerhalvåret,
Om vinteren bruger du en tørretumbler. Enten den type der har udluftning til det fri, Eller en kondenstørrer, vistnok.
Tørrertumbleren stiller du i dit i forvejen opvarmede hus.
Konklusion: Du slipper for alle spekulationerne om isolering af vægge i staldbygninger.
Tak for din synsning. ;-) Jeg har bare et andet behov.

Jeg har fundet frem til det, jeg skal bruge, ved at søge lidt på isoleringsevne og deslige.

Tak for tips til alle.
Jeg undrer mig lidt - det du jo har brug for er at tørre jeres tøj -dvs. flytte noget tør luft ind og noget fugtig luft ud - altså primært en ventilationsløsning og sekundært en varmeløsning - varmen er jo kun nødvendig i de scenarier hvor luftfugtigheden er høj og temperaturen er kølig. Et vidst airflow vil også være nødvendigt for at forhindre den jordslåede duft i tøjet!

Ergo skal du størstedelen af året bare flytte noget luft igennem så tørrer tøjet af sig selv - jeg ville i den sammenhæng foreslå dig selvfølgelig at koble en radiator el. anden varmekilde på når du har lavet din isolering og dit aftræk til fugten - men hvad med også at lave en luftsolfanger selv til at blæse opvarmet frisk luft ind i rummet? -Det er ret nemt og billigt at lave selv og betyder at hver gang solen skinner tørrer du dit tøj gratis - dvs så koster det ikke noget i varme da radiatorens termostat lukker når luftsolfangeren så kører.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er en super god idé. Jeg kender da også flere, som er glade for deres luftsolfanger i sommerhuset. Men er du mere ovre i en helt DIY løsning med at bygge luftsolfangeren af diverse materialer selv? Det lyder som et fint lille projekt, men med et nedlagt landbrug er det ikke flere projekter, jeg mangler lige pt. ;-)

Jeg har fundet en bunke links til de hjemmelavede luftsolfangere her på siden, men jeg vil nok prøve at finde en billig, færdig model, hvis jeg ender med at gå den vej. Det irriterende ved solen er selvfølgelig bare, at den ikke skinner ret meget i periode, hvor har brug for den. ;-) Til gengæld koster den ikke strøm som en varmepumpe ville gøre.
Der er et par modeller her:

http://www.solarventishop.dk/product.asp?product=3 (Jeg kan godt se, at det rykker lidt i mig for at spare pengene, når jeg fx har masser af gode 80mm/120mm blæsere til at ligge i en kasse.) :-)

Måske sådan en M40 wall dimmer ville være en løsning:
http://www.solarmagic.dk/produkter/

Eller denne SV3:
http://www.thymors.dk/page715.aspx

Jo mere jeg får skrevet af det her indlæg, jo mere nærig bliver jeg hahaha. Jeg kan godt lave lidt selv, og jeg har som sagt blæsere og lidt rørværk og ting, så jeg burde jo nok tage mig sammen og lave noget selv. Hvis der er en den helt rigtige tråd eller guide til en nem gør-det-selv luftsolvarmer, så tager jeg gerne imod tips. I mellemtiden leder jeg videre selv.


Hvis du har penge nok kan du godt gå efter en færdiglavet - men de koster kassen sammenlignet med at lave den selv - lidt afhængigt af strømforbrug tror jeg du kan holde en lille affugter igang i ca 10 år for indkøbsprisen af en færdiglavet.

Selvfølgelig er de hjemmelavede modeller med sammenlimede dåser mere effektive - men mindre kan altså også gøre det!

Den første jeg lavede var også en hurtig løsning fordi jeg havde andre ting at bruge tiden på - jeg brugte et gammelt vindue, en bagplade, lidt isolering og sort maling og en lille solcelle til at trække en 12V blæser - f.eks af typen fra et computerkabinet - dette var nok til at holde mit værksted frostfrit - jeg har dog siden opgraderet til en mere effektiv model (ej dåser men også hjemmelavet) så den også fungerer som ventilation for min swimmingpool.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af hpox på 07 okt 2010 14:32
Det blivewr værrer og værre.
Hvad er det du vil?
Du vil tørrer dit tøj, på en tørresnor, indendørs!
For det allerførste er det megget bedre at tørre tøj udendørs, ihvertfald i sommerhalvåret,
Om vinteren bruger du en tørretumbler. Enten den type der har udluftning til det fri, Eller en kondenstørrer, vistnok.
Tørrertumbleren stiller du i dit i forvejen opvarmede hus.
Konklusion: Du slipper for alle spekulationerne om isolering af vægge i staldbygninger.

Hænger man en skjorte til tørre kan den efterfølgende hænges direkte på en bøjle. ryger den i tørretumbleren skal den stryges. alene det er grund nok til at hænge tøjet til tørre.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også