Reparation af rådne remender

Hej Alle og tak for et supergodt forum

Jeg har et 10 år gammelt LindRisør-hus med råd i næsten alle remender (grundet husarkitektur stikker de ca. 20 cm ud i det fri, og inddækning med alu-kapsler har åbenbart ikke virket efter hensigten). Jeg har fået foreslået to repartionsmuligheder (hvoraf  min forsikring foreslår løsning A)

A) at skære det alle rem-ender af så de flugter med taget og ikke længere stikker ud - herunder at skære enderne let skrå så vandet bedre kan løbe af. Stadig alu-indækket.

B) at erstatte det rådne træ med nye stykker frisk træ som spartles pæne og stadig alu-indækkes. -herved biboldes vores hus's oprindelige udseende! - dog også her er det foreslået at skære enderne let skrå.

Mine spørgsmål er derfor:

1) Jeg vil jo som udgangspunkt foretrække løsning B, hvorved huset beholder sit udseende. -forsikringsmand "advarer" dog om at de ny-påsatte træstykker med tiden kan "arbejde" sig lettere skævt i forhold til den oprindelige rem, hvorved det kommer til at ligne noget makværk. -Har i noget bud på om det vil kunne lade sig gøre at sætte nye rem-ender på, uden at det vil kunne ses, eller om jeg bør lytte til forsikringesmanden og bruge løsning A og leve med at huset mister lidt af sin identitet.

2) Jeg er endvidere meget interesseret i om det virkelig skal være nødvendigt at lave en skrå ende på remmen (jeg synes ikke det ser særligt pænt ud). -Rem-enden vil jo fortsat være inddækket af alu-kapsler, og Lind og Risørs arkitekter har jo trods alt ment at det er OK at afskære rem-enderne helt i lod, idet de har anvendt denne løsning på mange standard huse.

3) Er det for sent på året at udbedre skaden (fugtigt oktober-vejr), eller vil i mene det er bedst at få udført arbejdet nu (og undgå råd breder sig yderligere) eller vil det være bedre at vente til næste sensommer

Jeg håber der er nogen af jer der er rigtig kloge på dette område
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal man ikke regne alt for meget med at arkitekters konstruktioner er gennemtænkte, udragende remender var mege moderne i 70erne sammen med skjulte tagrender, begge dele er en invitation til problemer.
En meget stor del af det der normalt omtales som byggesjusk skyldes egentlig dårligt arkitektarbejde, Man kan godt lave et fladt tag der holder, men konstruktionen er så kritisk at enhver håndværksfejl ødelægger det, det svarer lidt til at konstruere en bro uden sikkerhedsmargin.

Den absolut bedste løsning på den fejlkonstruktion der er i dit hus er at save remenderne skråt af.
Hvis der skal skarres nye ender i skal der ubetinget bruges imprægneret træ, og samlingen bør placeres så den ikke er synlig udefra.

Selv så berømte arkitekter som Fris og Moltke lod deres ideer om æstetik gå forud for sund konstruktion.
Nogle af vore venner havde et hus der var tegnet af dem, en læmur på terrassen var afsluttet med rulleskift uden zinkinddækning, det gav et stort vådt område på væggen indenfor, men arkitekterne forbød husejerne at ændre muren, det var en krænkelse af deres kunstneriske" rettigheder.

Nu har du jo glemt at skrive hvilken type bjælke det er.Limtræ? Og dimension.

Noget tyder vel på at de hidtidige remender har været lavet forkert. Enten dårlig eller ingen malerbehandling eller osse forkert monteret alu-afdækning.

Hvis du gerne vil beholde remenderne så kan det godt lade sig gøre. (Men du får nok ikke forsikringsaselskabet til at betale nogle nye om 10 år - igen)
Du skal være 110% sikker på at der ikke er råd i den del af remmen der bliver tilbage efter afskæring. Og osse den del slkal behandles med noget godt giftigt træbeskyttelse.
Alt efter hvor lange og store de er kan de nye stumper fatgøres med en kombination af skruer ev. rustfrie og ekspanderende PU-lim, (f.eks. Cascol Polyuretanlim)
Det hele pudses og males. Og især endetræet "fyldes" med maling.
Slutteligt monteres kapper.
Og de skal monteres så der er afstand mellem metal og træ, måske 5mm, så der kan ske en ventilering af den kondens der opstår under alu-afdækningen. Hvis det skal være ekstrafint skal der fald på uversiden af bjælken.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene

Til Akselj: Ja jeg havde godt mistænkt at æstetik kunne være gået forud for holdbarhed. Nogle af mine remender er desværre i en rem der løber henover overdækket terasse (en del af overdækning), så der er vist ikke mulighed for lave en samling på nye ender ved et ikke-synligt sted

Til hpox: Jeg er ret sikker på at remmene er lavet i limtræ. -størrelsen svinger dog afhængig af om det endegavle i husets vinkel. -de er dog ca. 12 - 15 cm brede og 20 - 30 cm høje - dvs. rimeligt store

Som jeg tolker jeres svar er det bedste nok at få rettet "fejlkonstruktionen" og skåret enderne ind til at flugte med udhænget. - det er så også det som forsikring anbefaler, så jeg slipper for besvær med at skulle diskutere med dem.
-jeg tror dog jeg vil forsøge at få lavet den skrå vinkel så lille så muligt (har set bolius anbefaler 10 - 12 grader), men mon ikke en mindre synlig vinkel på 3 - 4 grader vil hjælpe (lidt har vel også ret og jeg er altså ikke meget for at få tydeigt skrå remender)

Har i noget bud på om det er for sent på året at begynde at skære af træet .... de friske ender skal jo dækkes med giftige midler, så jeg risikerer vel, hvis træet er fugtigt for tiden, at fugten bliver spærret inde og ny råd opstår hurtiger.
HJÆLP SØGES jeg skal i gang med reparation / udskiftning af 3 uskærmet remender, som er rådden. Nogen erfaringer med dette? Er der nogen som kan hjælpe mig med udskiftning. Mvh Rad
Det er 14 år gammel tråd du komme rind i. Det var nok bedre at oprette en ny tråd.
Men hvis det er fysisk hjælp du søger så skal du mindst oplyse hvilken by / postnummer du bor i.
Hvis du saver remmen helt over et par cm inden for gavl beklædning, så bærer den stadig ok på det sidste spær. Så skal den nederste dårlige den også skæres af. Her kan du godt regne med at remmen sagtens kan holde det den skal der selv om der kun er 5 - 8 cm tilbage. 
Der kan så skæres nogle regler stumper som skrue/limes op under for at få det til at se pænt ud igen. 
Rem enden skal igen skærmes med en kapsel. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kære  Elmand og Erik , tak for deres svar, det er så omfattende at der skal mindst en meter skæres væk og samles med ny stumper igen. Ejendommen er i Odense.
Så kommer jeg ikke og tilbyder hjælp. ( havde nok ikke gjort det alligevel  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også