Gulvvarme på 1. salen - men hvad med udluftning ?

Hej alle

Vi skal til at etablere gulvvarme på et badeværelse på 1. sal. Gulvvarmetilslutningen sidder i kælderen. Da luft søger opad, så er jeg nervøs for, om gulvvarmerørene vil blive fyldt med luft og umulige at udlufte.

Er der nogen der har erfaring med dette? vil jeg nogensinde få en fungerende gulvvarmekreds?

Gulvvarmerørene er allerede lagt ud. Skal vi bede VVS'eren om at lave en mulighed for udluftning?

mvh Janus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Intet problem - jeg har etableret gulvvarme på samme måde, tilslutning i kælderen og gulvarme rørerne ført til 1.sal gennem en nedlagt skorsten.
Ved vandpåfyldning skal du bare lade vandet løbe indtil du fornemmer at det der kommer retur fra gulvvarmerøret er uden bobler.

mvh
Henrik.A
Hej Henrik og alle I andre

Henrik, lige et opklarende spørgsmål...Det er vel kun i forbindelse med tilslutning af gulvvarme-rørene, at dette fif kan bruges?

Jeg er nemlig ligeså bekymret for hvad der sker, hvis der kommer luft i systemet, for eksempel hvis man tapper vandet af anlægget. Ligesom det kan være svært at få luften ud af radiatorerne, og derfor er nødvendigt at udlufte radiatoren, ja så er det måske endnu sværere at få luften ud af gulvvarmerørene. Bliver luften "revet med" af det cirkulerende vand og derfra til den nærmeste autoudlufter?

Er der nogen erfaringer med dette - dvs hvad gør man når først der er kommet luft i gulvvarmerørene ? Kan man overhovedet tilslutte en udlufter oppe i niveau med gulvarmerørene ?

Mvh Janus
Jeg har gulvvarme i 2 værelser på 1. sal.

Jeg har monteret automat udlufter på både fremløb og returløb på begge kredse.
Disse har jeg fået placeret under soklen i et skab jeg har i gangen, så kan jeg altid tilgå dem via et hul i bunden af skabet.
Hej Henrik og andre interesserede

Jeg rådspurgte mig hos VVS'eren. Han sagde, at det ikke ville blive noget problem at der ikke var udluftning, og at han havde lavet det masser af gange - blandt hjemme hos sig selv. Han var så skråsikker, at han ville betale ophugning af gulvet, hvis det ikke virker. Så jeg stoler på ham og overgiver mig til fagkundskaben (det skal man dog ikke altid gøre ved jeg af egen erfaring ).

Mvh Janus Lyngbye
Jeg havde godt nok også en radiator på førstesalen hvorfra der kunne udluftes - den havde sin egen streng til kælderen. Men jeg oplevede ikke problemer med at der ikke kom varme i pexrørerne som følge af luftlommer.
Jeg fulgte også et råd fra en proff da jeg etablerede det - men som du selv indikerer, så er en lidt kritisk indstilling nok meget sundt.

mvh
Henrik.A
Annonce
Gammel tråd, men jeg har samme problemstilling, jeg har købt et nyt(gammelt hus) med 2 stk radiatore på 1 sal, og vi vil gerne have gulvvarme, der er heldigvis trukket pexrør til begge radiatorer, så det burde vel være simpelt at lave en samling i skunk, også gulvvarmeslange i gulvet.
men hvad med udluftning, shunten sidder jo nede i bryggers..
Kan det virke uden problemer, har i fået nogen problemer ved ikke at have en shunt på 1 sal??
Pizzabager:
Du kan sikkert ikke umiddelbart tilslutte gulvvarme på radiator rørene. Det vil blive for varmt og andre problemer.
Du skal have trukket nye slanger op fra shunten. 
 Jeg har også shunt i kælder og en enkelt varme kreds på 1. sal. Det fungerer uden problemer. 
Det er under indkøring at der kan være lidt ekstra besvær med at udlufte sådan en streng. Så lukker man for de øvrige strenge, og skyller den ene slange igennem med vandhane vand. Med det tryk der er der kan man skylle luftbobler nedad. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis