TB mini pillefyr

Har fået tilbudt en forholdsvis billig TB mini-brænder hvad er erfaringerne med denne??


Mvh

 

Thomas

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt en sådan i ca 10 år og den kører fint i mit regi.
Det er en god ide at købe prøver af de piller du vil bruge. De må ikke være vildt hårde og der må ikke være overdrevent meget smuld i pillerne.
Prisen på piller bør ikke overstige 2 kr. kiloet, og dyre piller er slet ikke nødvendigvis bedre end billigere. Kvaliteten stiger ikke fordi sælger beregner sig en ublu avance.
Kom blot igen, hvis du vil vide mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

LIge en ting mere, må sådan en genopsættes?? er den godkendt efter de nye krav?

Mvh

 

Thomas

Det tror jeg ikke den må, lovligt.
Men har du haft en anden pillebrænder indtil nu, ville jeg måske glemme at spørge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det tror jeg ikke på, og hvis han havde, skulle han da være helt utrolig emsig, for at lave vrøvl over det.
Hvis min pillebrænder skulle gå til, bliver der bare sat en anden i uden sniksnak.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har før haft en sådan pillebrænder. Den virkede utrolig stabil og efter lidt opstartslærdom kørte det som en drøm

Negativt: Svært at udtømme aske, risiko for brændt fødeslange samt flammeindikator ved for ringe træk, glas bliver hurtigt støvet ved for smuldholdigepiller.
Positivt: Billig i indkøb, uhyre stabil når først man har lært den at kende.

Ja jeg er lige i indlæringsfasen :-) hvilket naturligvis har kostet en flammeindikator :-) og en lidt for varm fødeslange, og så ville det være rart om man kunne "tvinge" den til pausefyring, så man var fri for en skorssten der blev helt afkølet.........

Mvh

 

Thomas

Kan du ikke holde skorstenen i en acceptbel driftstemperatur, ved at nedsætte effekten på pillebrænderen?
Det giver jo færre indkast af piller, men til gengæld en mere jævn forbrænding. Det kræver selvfølgelig at du kan aftage varmen
Evt. kan du vel hæve temperaturen på kedlen?
Jeg har de sidste 2-3 år droppet det med aut. tænding.
Jeg kører min TB-mini med så lille indfyring, i øjeblikket på trin 1 ud af 7, og stiller min termostat på 90 grader. Det kan fyret så ikke nå op på, med den sparsomme indfyring. Her i nat, hvor vi har haft ned til 0 grader, er kedeltemperaturen dog kun 55 grader, så det er måske nødvendigt at gå op på trin 2 i et par timer aht. varmtvandsbeholderen. Skinner solen voldsomt, slukker jeg fyret om morgenen og åbner ud til vores udestue, hvor solvarmen er voldsom. så klarer den så rigeligt opvarmningen i løbet af dagen.
Jeg har droppet den åndssvage flammeføler, der ustandseligt brænder af. I stedet for kortslutter jeg ledningerne til den et kort øjeblik, når der er god gang i kedlen, hvorefter den ikke længere har brug for signaler fra flammeføleren, så længe fyret blot kører.
Ligeledes har jeg droppet gløderøret til optænding. Jeg tager et par tændblokke, QuickBlock lugtfrie, og får god ild i dem, og dropper dem ned i faldrøret. Efterfølgende får de et par håndfulde piller og efter 3-4 minutter sætter jeg faldslangen på igen og starter fyret. Herefter som beskrevet ovenfor, får ledningerne til flammeindikatoren lige en kortslutning og det kører.
Hold altid øje med om pillerne nu også kommer ind i herden og ikke lægger sig på den skråflade, der skal få dem til at springe ind i herden. Hvis der er for meget smuld i pillerne, kan det lægge sig på denne skrå plade og afbøde faldet, så pillerne ikke hopper videre, med opfyldning af faldrøret til elendig følge.
For nogle år siden fik jeg det gode råd at sætte en røgvender ind i min gamle Salamander. Jeg var lidt for ivrig med dette, hvilket gav idelige tilbagerændinger. Da jeg igen fjernede en del af røgvenderen, steg min røgtemperatur en del, men jeg slap for tilbagebrændere med ødelagte flammefølere, skåneglas, optiske øje og reflektor til følge. Dette skete altid fredag eftermiddag, hvor man ikke kunne få de dyre reservedele. Det lærte mig at snyde udenom, som beskrevet ovenfor!
NB: Glem ikke fyret under opstarten!! Så går der ged i det, og en del bøvl og en sur kone er resultatet.

Det er helt klart, at jeg på denne måde har sparet ret meget brændsel. Jeg vil mene mit forbrug er faldet fra ca 15 tons til 11 tons årligt med div. tiltag og fuskerier.
Bedst af alt, har jeg sluppet for tilbagebrænding og ødelagte dyre komponenter, meget nedsat svineri og færre rensninger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis